Fottur til Bukkaknuten fra Tengesdalsvatnet

• Krevende fottur
  • Sesong: Mar - nov

Bukkaknuten lever opp til navnet sitt der den kneiser med rund rygg 472 moh. Du ser ikke nuten før du er ganske nærme, men desto mektigere er fjellveggen som møter deg når du svinger av fra Nonsknuten og har siste etappe opp til toppen av Bukkaknuten igjen.

Men turen starter på parkeringsplassen ved Tengesdalsvatnet. Her følger en merket løype litt til venstre for parkeringsplassen, og oppover langs den majestetiske klatreveggen som ofte brukes av store og små klatrere. Stien er bratt og urete, og til tider fuktig. Vel oppe flater det ut, og vi møter stien fra Dyrafjellet, mens vi skal svinge til høyre i samme krysset som også er godt skiltet. Det går stadig oppover, men landskapet er åpent og store deler av turen går på fjell. Først kommer en til Nonsknuten 452 moh. Flott utsikt over til Forsand og Uburen. Stien svinger nordover og oppover, og Krosstjørna på 329 moh. kommer til syne på et nivå under oss. Snart gjenstår siste del av turen, og det er å forsere den mektige fjellveggen før toppen nås. Stien går på hyller i fjellet, før det går slakt fram mot varden på toppen av Bukkaknuten 472 moh. Formidabel utsikt i alle retninger er belønningen i fint vær.

Vår tur går tilbake samme vei, men en kan også fortsette vestover og ta en rundtur om Krosstjørna og gjennom Svedalen før en møter på stien opp fra Tengesdalsvatnet.

Kjør Fv 316 til Tengesdal. I østlig ende av Tengesdalsvatnet er det en stor parkeringsplass. Her parkeres bilen.

Reis kollektivt — planlegg reisen med https://reise.kolumbus.no/no/search