Utsiktstur til Gyrihaugen fra Damtjern

• Sesong: Mai - okt

Denne turen tar deg til Gyrihaugen, en av de høyeste toppene på Krokskogen med en enestående utsikt. Her er det bare å ta med seg sitteunderlag, mat og drikke å nyte en unik utsikt over Ringerike.

OBS! Anleggsarbeid fra 2023 til 2025 på Gyrihaugen

Forsvarsbygg bygger radaranlegg på Gyrihaugen i perioden 2023-2025. Derfor vil det være mye anleggsvirksomhet rundt toppen. Det vil være mulig å gå tur til toppen under hele byggeperioden. Alternative ruter vil bli merket med skilt.
Les mer om byggingen

Av sikkerhetsmessige årsaker vil det være noen restriksjoner for ferdsel i byggeperioden. Anleggsområdet på toppen vil bli gjerdet inn. Det vil ikke være mulig å bruke den nye veien for å komme seg til toppen.

Slik kommer du deg til toppen i byggeperioden

• Kommer man nordfra anbefaler Forsvarsbygg å bruke stien forbi Gyrihaugsetra.
  • Dersom du kommer fra Lommegård har Forsvarsbygg satt opp et krysningspunkt ved den nye veien, og man kan bruke en sti som går parallelt med veien et stykke før man kommer ut på stien opp til toppen.
  • Veien via Mørkgonga er uberørt av byggearbeidene og kan brukes som vanlig.

Rutebeskrivelse

Turen starter fra parkeringsplassen langs Stubbdalveien. Herfra går det flere blåmerkede stier, følg skilting mot Gyrihaugen. De første kilometerne går i brattere terreng opp Klantefjell, gjennom vakker barskog og mellom trærne kan skimte en flott utsikt.

Etterhvert flater stien ut og terrenget blir mer lettgått. Stien er godt merket og tydelig i terrenget. Etter du har passert Gyrihaugsetra begynner turen opp mot selve Gyrihaugen. Ta deg god tid da det er flere bratte partier.

Når du kommer opp på toppen er det bare å slå seg ned og nyte den fantastiske utsikten.

Herfra er det også kort vei ned til Mørkgonga. Følg stien fra toppen, enten bratt ned på vestsiden, eller følg stien som går mot Skardet, og ta av til høyre etter ca 600 m og følg stien på sørsiden av Migartjern til Mørkgonga.

Retur kan du da gå utenom toppen, på vestsiden av Migartjern og Gyrihaugen, for så å møte stien tilbake til Damtjern/ Stubbdal. Vil du ha en lang tur kan du også velge å gå stien opp om Løvlia, for deretter å følge grusveien ned igjen mot Stubbdal.

NB! i perioden 2022 til 2027 bygger Forsvaret nytt radaranlegg på Gyrihaugen. Arbeidet har allerede startet opp med å anlegge en anleggsvei fra Gaupeskardveien på østsiden og opp til toppen. I løpet av sommer/ høst 2022 håper en å få anlagt mesteparten av veien, men den øverste delen vil stå igjen til neste år. Utbyggingen vil påvirke muligheten til å bevege seg i området. Det gjelder i første omgang stien som kommer fra Løvlia/ Gaupeskardveien på østsiden.

Følg E16 frem til Sundvollen og ta av ved Sundvollen hotell. Følg skilting videre mot Åsa og ta av når du kommer til krysset med skilt opp til Damtjern. Veien opp til Damtjern er bratt, hullete og har flere krappe svinger. Så kjør forsiktig.