4 dagers rundtur i Breheimen fra Sota Sæter

Dette er en tøff rundtur for deg som ønsker å utforske et ukjent turomåde. Her vil du nesten garantert ikke møte andre personer og du kan nyte naturen helt for deg selv. Breheimen er et flott turområde med høye topper, frodige daler og fine hytter.

Dag 1 Sota Sæter - Sprongdalshytta

Avstand: 18 km

Fra frodige Sota Sæter går stien gjennom flott furuskog opp til vakre Mysubytta som ligger rett over tregrensa. Deretter innover og oppover til 1.280 moh og Sprongsdalshytta. Fra hytta har du utsikt mot Jostedalen og Jostedalsbreen.

Mer informasjon om ruten

Dag 2 Sprongdalshytta - Arentzbu

Avstand: 14 km

Etter en natt i høyden bærer det noen høydemetre nedover igjen. Arentzbu (880 moh) ligger i frodig, åpent landskap med Harbardsbreen mot nordøst og Spørteggbreen i sørvest. Dette var en de første DNT-hyttene som fikk proviantlager og ble bygget med støtte fra Arentz-legat

Mer informasjon om ruten

Dag 3 Arentzbu - Nørdstedalseter

Avstand: 17 km

Denne turen starter rolig før den bærer bratt opp Oksli. Ca 250 høydemetre gjøres unna opp Oksli og vi går videre østover til Leirvatnet der elva krysses på bro. Etter å ha passert Gravdalsvatnet er det en bratt nedstigning til Fivelmyrane før du starter på siste strekk inn til Nørdstedalseter. På Nørdstedalseter blir du tatt godt i mot av de flotte bestyrerne og et deilig varmt måltid venter.

Mer informasjon om ruten

Dag 4 Nørdstedalseter til Sota Sæter

Avstand: 24 km

Den lengste etappen kommer helt til slutt på denne turen, men det er også den flotteste! Turen over til Sota Sæter er krevende og deler av stien går i grov steinur. Første del av etappen følger grusveien inn til Nørdstedalen, videre på sti langs elven Nørdstedøla før veien går opp til Illvatnet. På toppen kan det være fint med en pause ved vannet og nyte utsikten mot Tundradalskyrkja og Tverrådalskyrkja. Herfra går stien i høyfjellsterreng og steinur før den går ned mot Sota Sæter.

Mer informasjon om ruten

Følg E6 mot Lillehammer, ta av mot Lom og videre mot Skjåk. Følg skilitingen fra Bismo inn til Sota Sæter.

Buss VY146  fra Oslo Bussterminal til Bismo. Videre med ekstrabuss eller Taxi fra Bismo kl 16.35 til Sota Sæter