Store husmannsrunde

• Sesong: Mar - nov

Dette er en av tre blåmerkede husmannsrunder med utgangspunkt i parkeringen ved Odals Verk. Drøyt tre fjerdedeler av turen går på grusveg, mens resten har karakter av sti. Underveis passeres mange trivelige plasser, og ved noen er det satt opp informasjonstavler. Stedvis er det flott utsikt mot Tjaberg og Sander.

Fra parkeringsplassen tar du til venstre og følger Sundbysetervegen forbi Fløyta. Like etter det nedlagte sagbruket tar du av til høyre og krysser Vallsjøåa. Her er det skiltet mot høyre og stien passerer de to Vikaplassene på østsida av Fløyta. I «Gørrvika» følges stien oppover til Hagen, som også opprinnelig var en husmannsplass.

Fra Hagen opp til Brattbakkvegen, som så følges 125 meter sørover. Her tar ruta opp til venstre forbi Midtre og Øvre Piksrud til den møter veien opp til Jonsrud ved Løkken. Her tar du til venstre (se skilt) og følger den bratte bakken over tunet på Jonsrud, som var den største husmannsplassen under Odals Verk.

Ta til høyre i krysset ovenfor Jonsrud, men glem ikke først å ta en kikk på utsikten. Ruta krysser fylkevegen ved Svansrud og forsetter forbi Knolla. Her går det skrått nedover forbi Grimslandshølet til snuplassen for en skogsbilveg. Denne vegen følges nordover forbi Maurtuen. Mellom Maurtuen og fylkesvegen passerer du den uvanlig store steinen «Valstadkjærka», som innlandsisen har lagt fra seg. Ta til venstre ca 150 meter etter å ha krysset fylkesvegen. Herfra passeres Rismyr på veien tilbake til Odals Verk.

Det kan nevnes at floraen fra Svandsrud til Maurtuen hører til den rikeste i søndre del av Hedmark.

Følg fylkeveg 1952 fra Sander mot Tjaberg. Benytt besøksparkeringen til venstre for Sundbysetervegen ved Odals Verk.