Tjernsmorunden

• Sesong: Apr - nov

Dette er en av tre husmannsrunder med utgangspunkt i parkeringen ved Odals Verk. Underveis passerer man mange tidligere husmannsplasser, hvorav et par ble nedlagt for over 100 år siden. Ca. halvparten av turen går på grusvei, mens resten er sti.

Fra parkeringsplassen tar du til venstre og følger Sundbysetervegen forbi Fløyta. Like etter det nedlagte sagbruket tar du til høyre og krysser Vallsjøåa. Der tar sti av til venstre, jfr. skilt. Stien går i småkupert terreng inntil den stiger bratt opp til kanten av jordet ved Brattbakken.

Ca 150 meter etter at du har krysset vegen ved Maurlia, vil du se initialene A.O.S 1810 risset inn i fjellet midt i stien. Dette til minne om Anton O. Simarud, som sultet i hjel og ble funnet død her med gras i munnen.

Deretter passeres plassene Nordre og Søndre Bogstad, der tuftene fortsatt er synlige på høyre side av stien. Snart er du framme ved skogsbilveg, som følges 70 meter til høyre, før en sti tar av til venstre (se skilt) og oppover lia til Tjernsmo.

Fra Tjernsmo følges vegen i retning plassen Svarttjernet. Like før plassen tar du av mot høyre og følger skogsvegen nedover lia til Jonsrud. Dette var en av de største husmannsplassene under Odals Verk. Herfra fortsetter du videre rett nedover forbi Lykkjen, Monsrud og Rismyr til du er på Verket igjen.

Følg fylkeveg 1952 fra Sander mot Tjaberg. Benytt besøksparkeringen til venstre for Sundbysetervegen ved Odals Verk.