Padleled Vestfold nr. 29-Fjærholmen–Vestre Bolærne–retur

Ta turen ut til Vestre Bolærne, en klassiker for padlere! Et godt turmål i seg selv, men også et glimrende sted som basecamp for videre utforsking av Færder nasjonalpark.

Etter utsett går turen over til Steinkloss, som for padlere er en sentral liten øy. Herfra krysser ruta over til Langskjæra og videre over til Masseløy. Her passer det med en benstrekk og en liten pause, eventuelt legge inn en overnatting i telt for den som ønsker det. Videre kan man litt avhengig av vinden velge å enten gå på nord eller på sørsiden av Masseløy og Haneflu, før en krysser over til Vestre Bolærne. Vestre Bolærne ligger på yttersiden av Nøtterøys skjærgård og nord i Færder nasjonalpark. Sammen med naboøyene, utgjorde Bolærneøyene i sin tid hoveddelen av Bolærne fort, og sporene etter militær aktivitet er tydelige. Her kan man gå i land enten på stranda i nord, eller man kan velge å gå i land i sundet på østsiden av øya. Uansett kommer man til en fin teltslette, hvor man også har tilgang til ferskvann i sommersesongen. Retur samme retning som du kom, men hvis været tillater det, anbefaler vi å utforske de trange sundene og vikene i området masseløy og Langskjæra. Turvariant: Vestre Bolærne er et ypperlig utgangspunkt for å videre utforske Bolærneøyene. Mellom Bolærne ligger der som en nesten urørt perle, med mye historie og fine turopplevelser. Her ligger det også en kystledhytte for de som ønsker å benytte seg av dette tilbudet. På naboøya Østre Bolærne er det mye liv og røre i sommersesongen, med velutbygd gjestehavn og alle fasiliteter. Vi anbefaler kystledhytta Kommandantboligen, spesielt hvis dere er flere på tur. Til Østre Bolærne går det også ferge.

Take a trip to Vestre Bolærne, a true classic for paddlers! A nice destination in itself but also perfect place to set camp for further exploration of Færder Natonal Park