Topptur på ski til Storviglen 1561 moh fra Feragen

Storviglen er høyest nord i Femundsmarka og fra toppen har du blant annet utsikt over Norges tredje største innsjø og store deler av Femundsmarka både i Norge og Sverige. Turen kan tas hele året og fra flere ulike startpunkt i begge land, her er den beskrevet som skitur korteste vei fra Feragen.

Fakta om turen

• Starthøyde: 660 moh. Slutthøyde: 1561 moh. Tapte hm. opp: ca 50. Total stigning, opp: ca 950 hm.
  • Lengde, opp: 12 km. Tidsforbruk, opp: 3:30 t. Eksposisjon: V.
  • Anbefalt utstyr: Fjellski.

Gradering

• Fysisk vanskelighetsgrad: Krevende.
  • Terrengklasse: Middels, KAST-klasse 1, enkelt terreng.

Obs!

• Vær oppmerksom på skavler, særlig ved og etter kraftig vind og snøtransport.

Opp

Det finnes flere mulige plasser å starte fra når du skal på ski på Storviglen og det finnes flere mulige ruter også fra Feragen. Denne ruta går korteste vei i terrenget og prøver å ta høyden så jevnt som mulig. Eggene i Femundsmarka gjør at høyden kommer i rykk og napp, og særlig på rundt 710 og 750 kommer det litt bratte kneiker. Ut over dette er ruta relativt lettgått både i og over skogen. Men lag gjerne din egen rute i terrenget uavhengig av denne hvis du foretrekker det.

Fra parkeringa følger du skogsbilveien mot Ljøsåvollenmot NØ, svinger med den mot SØ og ca 1,2 km fra parkeringa, etter en kryssende bekk tar du av mot venstre fra veien i retning V-SV over myra. Hovedretningen til du er i skoggrensa er 114 grader Ø-SØ, så la gjerne kompasset og mikroterrenget styre deg disse to kilometerne.

Vel ute av skogen ser du hvis du har sikt søkket mellom Rverrviglen og Støvelbekkhøa med Kvernhustjønna der du skal gjennom og sikter deg inn dit, retningen er fremdeles Ø-SØ. Etter tjønna fortsetter du i samme retning, tar litt høyde og prøver å holde denne mot sadelen mellom Tverrviglen og Storviglen.

I sadelen krysser du helårsmerking mellom Ljøsåvollen og Fjällnäs. Her ser du toppen relativt godt i SØ. Midt imot er det bratteste partiet, så det vil lønne seg å omgå dette til venstre slik ruta er lagt her. Eventuelt til høyre hvis snøen er bedre. Vær uansett forberedt på hardt og skavlete føre så høyt i Femundsmarka. Sikt deg opp på ryggen til venstre for toppen og følg denne mot høyre til toppen.

Nyt utsikten mot Femundsmarka sørover eller mot Sylan langt nordover. Hvis du legger godviljen til så ser du jordkrummingen på Femunden.

Ned

Den korteste veien tilbake følger der du kom opp, men om du har tid og lyst kan du plukke med deg en topp eller to som for eksempel Tverrviglen 1480 eller Midtviglen 1381.

Alternativ

• Det er også mulig å ta av fra veien allerede i første høyresving og gjøre seg tidligere ferdig med skogen.
  • Vil du ha spor og merking å gå etter kan du følge veien til Ljøsåvollen og deretter helårsmerkinga til Fjällnäs opp til sadelen.
  • Mange går turen fra Vauldalen via Storhåen.

Turen er beskrevet av Håvard Engen og gjennomgått av Trondhjems Turistforening.