Topptur på ski til Håmmålsfjellet 1543 moh fra Halvmilenget

Håmmålsfjellet er et tydelig landemerke i Nord-Østerdalen, og en flott skitopp! På kort tid er du oppe i høyfjellet, utsikten rekker langt i alle retninger, og mikroterrenget kan gi deg overraskende bra skikjøring. Velkommen på skitur!

Fakta om turen

• Starthøyde: 680 moh. Slutthøyde: 1543 moh. Tapte hm. opp: <20 . Total stigning, opp: ca 880 hm.
  • Lengde, opp: 6,5 km. Tidsforbruk, opp: 2:15 t. Eksposisjon: N.
  • Anbefalt utstyr: Toppturutstyr eller fjellski.

Gradering

• Fysisk vanskelighetsgrad: Middels.
  • Terrengklasse: Middels, KAST-klasse 1, enkelt terreng.

Obs!

• Hengene på sidene av dalen ruta går opp er i nærheten av 30 grader, så vær observant og hold avstand ved høy skredfare.

Opp

Fra parkeringa på Halvmilenget følger du starten av anleggsveien til Hummelfjellet småkupert i retning SØ. Her er det ofte spor fra andre skiløpere eller snøskuter. Det er mulig å ta et mer diagonalt spor i stedet for å følge veien helt til den svinger mot S-SV, f.eks. rett etter Litjvollen, se rutebeskrivelse ned. Etter 2,5 km svinger anleggsveien i retning SSV, passerer sommerbommen og går markert brattere opp lia. Her har veien helårsstaking som gjør det lettere å finne både opp og ned i dårlig vær. Fra ca 1.000 moh får du en liten dal eller brei renne på din venstre side parallelt med veien og det er opp til deg og avhengig av skiføre når du forlater stakinga og legger sporet inn i dalen. På ca 1.200 moh svinger dalen rett S og du ser masta på toppen rett frem i klarvær. Da kan du fortsette rett mot masta, men du får et litt slakere spor om du holder litt til venstre langs dalføret før du dreier rett mot toppen (se kart). Den fineste snøen både for opp- og nedturen finner du oftest i renna og nærmere toppen er det gjerne hardere og mer vindpakka snø. På toppen har Forsvaret radaranlegg og et bygg som tidligere var toppstasjonen for en kabelbane. Her er det mulig å søke le nesten uavhengig av vindretning.

Ned

Som nevnt vil snøen de fleste dagene være finest i den snille renna mellom ca 1.000 og 1.300 moh., så den bør du få med deg nedover. Ellers står du ganske fritt til å legge sporet der du finner de beste kjøreforholdene. På omtrent 950 moh kan du vurdere om du legger sporet NV og i overkant av skogen en drøy km før du skjærer rett nord langs sommersti ned til anleggsveien rett Ø for Litjvollen.

Alternativ

• Turen til Håmmålsfjellet kan gås fra flere ulike startpunkt på ski, blant annet via alpinanlegget på Os.
  • Som nevnt i teksten kan du gå mer rett mot toppen fra tidlig i ruta, men vær klar over smådalene du kan risikere å måtte klyve over om du ikke har sjekka kartet godt på forhånd.

Turen er beskrevet av Håvard Engen og gjennomgått av Trondhjems Turistforening.

Fra Os sentrum tar du fylkesvei 28 mot Tufsingdalen og Narbuvoll. Etter 3,5 km svinger du av skarpt høyre på bomvei (VIPPS). Normal vinterparkering er på Halvmilenget etter 1,2 km.