Kile - Gåseflå

En tur langs Otra fra Kile til Gåseflå er en stor naturopplevelse. Du starter fra den gamle Hægeland stasjon på Kile. Setesdalsbanen som ble åpnet 1896 gikk forbi her og fortsatte opp dalen til Byglandsfjord. Siste toget gikk i 1962.

Første del av turen følger den gamle jernbanetrasèen på fylling og bro over Kilefjorden. Følg skiltingen til Sykkelruta nr. 3. I skråningen sør for jernbanelinja er det et rikt botanisk området med blant annet blåveis.

Etter ca. 4 km passerer du gjennom en kort tunnel like før Øvre Gåseflå. På Øvre Gåseflå har Midt-Agder friluftråd anlagt en gapahukleir med handikaptoalett, grillsted, bord og benke. Leiren er lett tilgjengelig for alle.

Etter å ha tatt en velfortjent pause, setter vi videre langs Gåseflåfjorde. Veien løper på en hylle med fjellet kneisende på innsiden og fjorden blinkende til venstre.

Lengre nede passerer vi en gresskledd skråning med noen store murrester opp i skråningen. Oppe i bakken på høyre side stod det et sommerfjøs her i tidligere tider.

Du fortsetter nedover langs fjorden forbi gården på Gåseflå som ligger høyt oppe i bakken. Etter hvert passeres en ny tunnel og vi er snart nede på bilveien mellom Kile og Iveland stasjon.

Den store Gåseflådammen i enden av fjorden er verd et besøk. Demningen ble anlagt i forbindelse med byggningen av Iveland kraftstasjon som ble satt i drift i 1949. Her må du snu, og kjøre tilbake.

Denne turen er hentet fra boken Veiviseren - 50 turer på hjul, gitt ut av Midt-Agder Friluftsråd. Den inneholder turer som tilgjengelig for elektriske rullestoler. I boka får du praktiske opplysninger som tilrettelegging, hvilken rullestol som er brukt på de ulike turenene, historie og informasjon fra området du er i og markert på kart hvis det er noen krevende partier på turen. Boken får du kjøpt i tursenteret til DNT Sør.