Mjåvassknuten fra Ørsdalen

Rødmerket sti. Start fra grendahuset, følg veien over broen mot Vassbø, ta av til venstre inn på traktorveien, 150 m, mot Hovland. Følg traktorvei langs elva og litt opp i lia til den kommer ned, 1,9 km. Videre sti frem til Ørsdalen gruver, 3,0 km.

Ved start fra Hovland, kommer du over hengebrua fra parkeringsplassen her. Her starter oppturen. Bratt opp skaret, på vei opp er det det montert vaier og en stige for å komme seg opp det bratteste. Vel opp etter 4,5 km, flater det ut innover myrene før den siste oppstigningen, 4,9 km. Her er det ca. 300 m med lett motbakke til varden 843 moh. Flott utsikt.

Retur ned til stikrysset. Følg stien til høyre mot Vassbø, ved 5,9 km passeres en heller med flott utsikt over Mjåvatnet, Holmevatnet og Juvatnet. Nå begynner nedstigningen mot bekken som renner ut fra Mjåvatnet. Bekken krysses, 6,2 km, deretter over mot Juvatnet og frem til Juvasstølen, 6,8 km. Etter Juvasstølen er det en liten stigning før det går ned mot en myr og den siste motbakken. Når denne er unnagjort, ser vi nedover mot Klompen og Vassbø. Bratt nedstigning ned i dalen, følg stien nedover inn i skogen og over myrene. Hellersbekken krysses på gammel steinklopp, 8,8 km.

Så er det bare å følge traktorvei ned til parkeringsplassen ved Vassbøbrekka,10,5 km. Følg grusveien ut til hovedveien, ta til høyre og følg veien tilbake til grendahuset. Dyr på beite.

Kart: Turkart Egersund.

Fra E39 på Vikeså, ta av mot Stavtjørn. Følg veien til Stavtjørn, forsett gjennom tunnelen og ned i Ørsdalen. Ta av til venstre i krysset nede i dalen. Grendahuset er første hus på venstre side. Stor parkeringsplass. For start ved Hovland, følg veien videre til Hovland, ned til høyre mot elva der det er skilta parkering for Ørsdalen gruver.