Langgard rundt

Dette er en flott tur, både for liten og stor. Underveis kan du oppleve vakker natur, kanskje plukke litt bær og sopp – eventuelt ta et lite bad i Langgard.

Turen starter fra Igletjern. Følg traktorveien rett fram langs vannet. Forsett langs vannet og blåmerket sti. Turen går så videre til Sagduplene, et flott sted å stoppe opp med små barn eller for å bade.

Derfra går du over den lille brua og fortsetter stien noen hundre meter. Det er så skiltet mot Langgard (to alternativer). Når du kommer fram til vannet går du over demningen. Følg stien (går på høyden overfor vannet). Du holder venstre i alle fire stikryssene du kommer til, alle med skilt.

Når du kommer i enden av vannet fortsetter du rundt. Husk å til til venstre i krysset helt i sør-øst, som ligger i Rakkestad kommune. Her er det flere flotte odder å ta en rast på. Hjemturen går på andre siden av vannet. Deretter via Sagduplene og tilbake samme vei som du kom.

Det er lett å gå denne turen, den skal være passe lang for alle, og du kommer forbi flere vakre steder underveis.

Fra E18 ved Homstvetkrysset – ta av inn på fv. 22 mot Rakkestad. Etter ca. 2 km, ta til venstre og fortsett videre på fv. 22. Etter ca. 7,4 km tar du til venstre igjen mot Brattfoss. Følg Brattfossveien ca. 2,5 km frem til parkeringsplassen.

Fra Bergenhuskrysset i Rakkestad – ta fv. 22 mot Mysen. Etter ca. 9 km, ta til høyre mot Brattfoss. Følg Brattfossveien ca. 2,5 km frem til parkeringsplassen.