Dønnamannen (til Leppa fra Breivika)

• Krevende fottur
  • Sesong: Apr - okt

Se kart. Flott tur. Dårlig merket. Følg kartet nøye siden stiene i ura er dårlig merket. Noe klyving. Bra med p plasser i vakre Breivika.

Dønnamannen er en av de mest kjente fjellene langs Helgelandskysten. Når du ser Dønnamannen fra avstand, så ser det ut som en mannsperson sitt hode som ligger på ryggen og ser opp mot stjernene. Om du har en dag med fint vær, så er det få steder på Helgelandskysten som gir deg så god utsikt som fra denne toppen.

Stien opp til Dønnamannen er en tydelig rute opp fjellet

Fra parkeringsplassen går det en tydelig sti på vei mot toppen av Dønnamannen. Først følger du stien i et flatt parti i ca. 15 minutter, før stien går oppover mot høyre gjennom skogen. Delen av stien som leder gjennom skogen er relativt lettgått, og vil stort sett ikke oppleves krevende for folk med litt fjellerfaring. Dette partiet er heller ikke utpreget luftig. De aller fleste vil klare å komme seg over tregrensen uten problemer.

Over tregrensen er det ei veiskille til ulike topper på Dønnamannen

Når du kommer over tregrensen til Dønnamannen vil du møte et skilt som viser deg til ulike topper på Dønnamannen. Til venstre kommer du til Panna, og til høyre kommer du til Leppa og Haka. Veien opp til Panna blir gradvis brattere, og du vil underveis møte en del partier som krever klyving. Det er viktig at man går denne stien kun i god sikt, og at det er tørre forhold, uten fare for nedbør.