Tur fra Gamlehaugen via Nesttun til Lagunen

Langs denne ruten kan du se og oppleve Gamlehaugen slottspark, skog og vann langs den gamle toglinjen, rolige boligområder i Fana og det urbane miljøet rundt Lagunen. Denne turen egner seg godt for både gående og de med sykkel, barnevogn, rullestol eller rulleski.

Turen starter fra parkeringen med Gamlehaugen, man krysser broen, og tar til høyre på sykkelveien ned en bakke. Dette er en sykkelvei på en gammel toglinje, separat fra bilveien.

Underveis på turen er man ikke så langt unna Troldhaugen, Edvart Grieg sitt hjem i 22 år. Nå er det et museum, som er åpent hele året, så her kan man ta turen innom på veien om man ønsker.

Sporet i kartet geleider deg i midlertid på gang- og sykkelvei videre mot Nesttun. Det er laget til fin hvilke - og rasteplass i nærheten av Nesttun. Man fortsetter på gang- og sykkelvei, og får etter hvert Fana Blikk på sin venstre side. Like etter følger man gangbroen over bilveien ned til veien "Skjoldstølen", og kommer etter hvert til Spar Skjoldtun. Her slutter fortauet, og man krysser veien over fotgjengerfelt og fortsetter inn i "Bjørnevegen". Her er det ikke fortau, så man går langs veien, men det er et forholdsvis rolig boligstrøk. Veien går først gjennom et boligfelt før det går over til en gang- og sykkelvei på baksiden av Apeltunvannet.
Deltar du i Ti på hjul 2024, er det langs vannet du sjekker inn i UT-appen og du har besøkt ett av ti turmål.

Bjørnevegen går etter hvert over i Krohnåsvegen der det blir bilvei igjen, og man kan følge denne veien helt til Lagunen. På Lagunen er det mange fasiliteter, parkering, toalett, mange butikker og mulighet til å kjøpe seg mat og drikke etter turen.

Beskrivelse av tilgjengelighet:
Tilgjengeligheten ble kartlagt i 2024 av Bergen og Hordaland Turlag. (Det ble brukt manuell rullestol).

Utforming av turveien:
Mellom Gamlehaugen og Hop er det asfalt hele veien uten kanter. Med unntak av den korte første bakken fra Gamlehaugen og ned hvor stigningen er på maks 8 grader en liten meter, er det ganske flatt hele veien (mellom 0-3 graders stigning).

På Hop krysser sykkelveien bilveien over en gangbro, og det er noe stigning opp og ned fra broen (maks 5 grader). I tillegg også opp igjen langs fortauet til der sykkelveien fortsetter på Nesttun-siden av broen (maks 5 grader stigning her også). Oppå broen er det betong i stedet for asfalt på et lite strekke, og en liten kant i overgangen mellom betong og asfalt på begge sider av broen. Kanten er under 2 cm.

Det er stort sett en jevn stigning på mellom 1 og 2 grader på sykkelveien videre fra Hop til Nesttun. Like ved Nesttun er det et lite strekke langs sykkelveien hvor man krysser en liten bro på noen få meter, hvor det er metall oppå broen med en kant på ca. 1 cm på hver side av broen. Like til høyre for en bro på Nesttun går sykkelveien ned en bakke med 4-5 graders helning før den fortsetter slakt fremover.

Fortsett på samme gang- og sykkelvei uten å ta av verken til høyre eller til venstre før du kommer til Fana Blikk. Her er det slak stigning slik at det er forholdsvis flatt, men kan kjennes litt seigere og tyngre ut i lengden med manuell rullestol eller piggestol oppover, men desto lettere nedover igjen. Det er 0-2 graders stigning mesteparten av veien, med små korte strekk med opp til 3 graders stigning.

I Bjørnevegen er det stort sett 0-3 graders helning, men fartsdumper med opp til 5 graders stigning og helning innimellom underveis.

Siste bakken i svingen ned mot Lagunen har helning på 7-8 grader på det meste.

Obs. Om vinteren er det sannsynlighet for snø og/eller is, noe som kan endre tilgjengeligheten drastisk.

Ledelinjer/føringskant:
Det er ofte god kontrast mellom asfaltveien og vegetasjon på sidene, men fotgjengerfelt og flere kryss gjør det tidvis uoversiktlig. Det er mange som benytter seg av gang- og sykkelveien, og syklister kan komme i relativt stor fart, noe som også er greit å være klar over når man skal vurdere om turen passer for seg.

Skilting/merking og informasjon:
Turforslaget er ikke spesifikt skiltet.

Hvileplasser:
Det er benker langs gang- og sykkelveien i nærheten av Nesttun.

Belysning:
Det er delvis belysning.

Toalett:
Ingen toalett tilknyttet turområdet underveis på turen.

Tilbakemelding eller innspill?
Har du gått denne turen og funnet forhold som du mener burde forbedres, ta kontakt med Bergen kommune som har ansvar for vedlikehold av veien. Er det mangler eller feil i denne turbeskrivelsen vil vi gjerne gjøre informasjonen bedre. Gi tilbakemelding til Bergen og Hordaland Turlag på bht@dnt.no så skal vi se på det.

Det går an å parkere enten på parkeringsbroen ved Gamlehaugen (til venstre i det man krysser broen over motorveien ved Gamlehaugen), i Wernerholmsvei ved Hop eller parkeringsplassen i Lundhaugvegen på Nesttun ved sykkelveien. Har man med henger, er det for trangt ved parkeringsplassen i Lundhaugvegen, dette er enklere ved Hop eller Gamlehaugen. Det er ikke HC-parkering noen av stedene, men det pleier å være plass nok til at det går bra likevel (unntaket er kanskje parkeringen ved Gamlehaugen på varme, solrike sommerdager).
Det er HC-parkering ved REMA 1000 på Skjold hvis man er ute etter det og vil starte derfra.

Ta buss til Gamlehaugen. Eventuelt kan man gjennomføre turen motsatt vei å starte fra Lagunen og ta bybanen dit. Man kan også ta bybanen til/fra Skjoldsskiftet dersom man ønsker en kortere tur. Sjekk alltid skyss.no for gjeldende rutetider.