Langs Kalandsvannet fra Fana kirke til Kaland stasjon

Denne turen går på sykkelvei atskilt fra bilveien langs en gammel toglinje (samme toglinje som sykkelveien mellom Gamlehaugen og Skjold/Lagunen). Turen foregår på jevn og god asfalt. Man kan starte turen ved Fana kirke. Deretter følger man Titlestadvegen et lite stykke før man tar til høyre enten til Norheimsvegen (hvis man vil ...

Fana kirke har 2 HC-parkeringer på siden av kirken, samt stor parkering mellom Kirkevoll skole og Fana kirke. Dersom man parkerer ved Kirkevoll skole får man en liten bakke med opp til 8 grader stigning opp til Titlestadvegen, men den sparer man seg for dersom man parkerer på HC-parkeringene ved kirken eller gravplassen. Man kan også begynne turen fra Kaland stasjon lekeplass i motsatt ende av turen. Dersom man begynner turen fra Kaland stasjon eller parkerer langs Kismulvegen (ikke i veien eller slik at det blokkerer sykkelveien) kan man også velge kortere varianter av turen eller slutte på andre siden av Klokkarvatnet i stedet for å dra helt til Fana kirke, og dermed unngå å komme ut i trafikken langs Titlestadvegen. Ønsker man en lengre tur kan man for eksempel begynne ved Stend stasjon eller andre steder langs den gamle toglinjen.

Man kan ta buss til Fana kirke, Kalandseid eller hvis man vil ha en noe kortere tur starte fra busslommen på busstoppet "Vågsbro" (midt imellom Klokkarvatnet og Kalandsvannet). Sjekk alltid skyss.no for gjeldende rutetider.