Plukkutjønnfjellet - Krigsminnesmerket for flyulykken under Operasjon Rype

Legg til huskeliste
Annonse
  • Enkel fottur
  • 18,4 km
  • 7 t
  • Turen går tur/retur samme vei
  • 529 høydemeter totalt
  • Sesong: Hele året

Natten mellom den 6. og 7. april 1945 ble det gjort et siste forsøk på å sende forsterkninger inn til Gjevsjøen fjellgård. Flyet skulle ha med ekstra personell og utstyr til de norske og amerikanske soldatene som bodde på Gjevsjøen. Dette var soldater som var med i sabotasjehandlingene mot tysk transport rundt om i Trøndelag, deriblant sabotasjen av Jørstadbrua (Operasjon Rype). Det var dårlig vær natt til 7. april 1945. De som skulle motta flyene hørte en eksplosjon tidlig på morgenen, noe som kunne tyde på en ulykke.

Krasjstedet ble funnet først tre uker senere den 26. april av den unge samiske reingjeteren Bengt Jåma. Han passerte over et høydedrag nedenfor toppen og så noe som så ut som glitrende steiner langt lengre oppe. Jåma trodde det var isklumper og bandt hunden sin før han gikk nærmere for å undersøke. Det viste seg å være av vridd aluminium som skinte i solen. Rundt de utbrente vrakdelene så han de blodige restene av det som var minst fire mennesker spredt overalt. Bengt Jåma dro rett til Gjefsjøen for å varsle RYPE. De hadde imidlertid nettopp kommet tilbake, og bestemte seg for å hvile før de sendte en patrulje for å undersøke. Det må ha vært en ganske så traumatisk opplevelse for den unge gutten, som for øvrig var bror av Jonar som hadde hjulpet RYPE med å samle sammen utstyret etter droppet natt til 25. mars.

Dagen etter ble en patrulje sendt opp fra Gjefsjø for å undersøke hva Bengt Jåma hadde funnet. Fra den første undersøkelsen antok de at flyet hadde holdt en kurs rett vestover, da det krasjet og spratt ned skråningen. Etter kroppenes tilstand antok de også at de alle hadde dødd øyeblikkelig og flyet var spredt utover i hundrevis av biter. Kontainere var brutt opp og innholdet deres strødd rundt. De likene som ble funnet, kunne identifiseres på sine dogtags, og flere hadde vært nære venner av de i patruljen. På antallet kunne de anse alle for redegjort for, men fire av flymannskapene kunne først ikke bli identifisert.

De falne var (Norwegian Operations Group):

1st. Lt. Blain E. JonesCpl. Knut J. FalckT/5 Bernard N. IversonT/3 Robert N. Anderson.

Flymannskapene:1st Lt. William H. Hudson1st Lt. Leon G. Dibble J.2nd Lt. Richard A. BoschSgt. Gilbert L. MagruderSgt. Fayette ShelledySgt. Jack H. SpykerSgt. Angelo Santini F/O

Boschs distinksjoner og vinger, samt to medaljer som tilhørte Santini ble sendt til familien gjennom Sverige. Fred Johansen hadde kjent igjen ringen til en av de omkomne som var barndomsvenn av ham og sørget for at den ble sendt hjem til moren. Et annen gjenstand som hentet fra vraket var Helgesens lommelerke som han hadde fått ettersendt fra Storbritannia.

Dagen etter dro major William E. Colby (senere sjef for CIA) med flere opp til fjellet for å samle opp de omkomne. Langeland meldte fra den 25. april at:

”Totalt 12 begravet nær flyet. Minneseremoni avholdt. Bilder tatt. Alle drept momentant. Flyet gikk vestover i sirkel for å droppe da det traff Plukkutjønnfjellet. Det sklei nedover skråningen og ble sprengt totalt i stykker”.

Flyet som styrtet kom fra 492nd Bomb Group, med kodenavn ”Carpetbagger”, som hadde base i Harrington, England.

Minnesmerket

Det var Herbert Helgesen som tok initiativet til å lage minnestøtten på fjellet. Minnesmerket viser navnene til de omkomne, og ble avduket i 1949. Det har blitt holdt flere minneseremonier ved støtten i de senere årene.

Veibeskrivelse

Fra parkering ved Ismenningen er det merket sti "Gjefsjøstien" til Gjefsjøen fjellgård. Her står det skilt hvor stien begynner. Så tar du turen over brua ved Stor-Ismenningen, og går på stien forbi Kolvseteren. Så er det vel én kilometer opp den bratte lia, før man kommer opp på et platå og terrenget blir adskillig lettere å gå i. Stien fortsetter mellom Moliklumpen og Kolvfjellet i lett terreng. Stien går videre langs Vivatnet, før man begynner oppstigningen. Etter ca. 8 km er det skilt i retning Plukkutjønnfjellet. Derfra er det ca. 700 meter opp til krigsminnesmerket.

Armbåndet

Kommoden i oldefars hus skjulte en historie om ekte mot og topphemmelige operasjoner. Helt til Jørn tilfeldigvis trakk ut den øverste skuffen.

Les hele historien om armbåndet fra Operasjon Rype på NRK.no

Les mer

Se også nettsiden til uswarmemorials.org for mer informasjon

Adkomst med egen bil

Ta av fra Fylkesvei 763 på Breide i Snåsa. Følg Imsdalsveien 29 km østover. Husk å betale bompenger. Parkering ved Litj-ismenningen, 500 meter etter Ismenningen Fjellstue.

Adkomst med kollektivtransport

Annonse