Rødøyløva

Rødøyløva ligger der som en majestet i hovedbåtleia langs Nordlandskysten. Der ­ for har den vært et kjent landemerke i uminnelige tider. Lenge før fyr, lykter og stenger kom for å hjelpe de sjøfarende, lå denne løva og viste de roende og seilende veien langs kysten. Nå er dette en løve du også kan bestige. Selv om toppen i seg selv er luftig, har den steinsatte stien gjort turen opp overkommelig for de fleste. Fra toppen får du et uforglemmelig utsyn over hav, fjorder og sund, tusener av øyer, holmer og skjær. Under deg ser du rett ned på flere kritthvite sandstrender. Et øyekast ned det 400 meter loddrette stupet vil gi alle en smak av høydeskrekk. Fester du blikket litt lenger ute og unngår kanten, er dette også en tur for de som ikke vil utfordre denne følelsen.

Dette er en klassiker av en topptur på Helgeland. Start fra fergeleiet på Rødøya. Du følger først veien mot Klokkargården – et serverings- og overnattingssted som er viden kjent. Ta av til høyre i krysset i Selvågen (ca. 200 m før Klokkargården). Merket og tydelig sti ca. 70 m etter krysset. Her er deler av stien steinsatt med gode trinn. Når du kommer opp på ryggen følger du stien videre mot toppen. Vi anbefaler denne turen, men du kan også følge sti fra nordsiden av øya. Begge turene går i all hovedsak i åpent terreng med noen bratte partier.

Du får matservering og overnatting på Klokkargården.

Ved fergeleiet, vi oppfordrer til å la bilen stå igjen i Jektvik.

Du kan komme til Rødøya med hurtigbåt eller ferge og legg gjerne inn en overnatting på øya. Hurtigbåt direkte fra Bodø (Nordlandsekspressen), 3 timers reise. Hurtigbåtkaia ligger 5 minutters gange fra fergeleiet. Du kan også ha sykkel gratis med på hurtigbåten. Fergemuligheter fra Jektvik.