Tur til Storrinden fra Kokstad

Dette er en kort tur som leder til en topp med utsikt over blant annet Flesland, fjorden, Austevoll, Øygarden og Bjorøy. På utsiktsplassen med rastebord ser man omtrent hele rullebanen og alle fly som letter og lander på Flesland. Under 2. verdenskrig hadde tyskerne kontroll over innseilingen til Bergen fra Storrinden, og man finner rester etter flere luftvernbatterier i området. Turen kan passe for gående, syklende og trillende.

Turen er beskrevet fra parkeringsplassen ved Gjeldsfinans AS. Etter ca. 100 meter kommer man inn på veien "Storrinden", og etter ca. en kilometer på denne møter man en bom. Veien opp videre er bred, fast og har få ujevnheter, bortsett fra enkelte tverrgående renner som har oppstått på grunn av nedbør. Oppover mot toppen ser man skog og noen bunkerser. Man kommer så til et kryss hvor man ser en bunkers med trapper rett frem. Deltar du i Ti på hjul 2024, er det i dette området du sjekker inn i UT-appen og du har besøkt ett av ti turmål.

Til høyre og venstre i dette krysset går det grusveier. Dersom man tar til venstre kommer man til en plass hvor det er gjort i stand til bålplass. Dersom man tar til høyre kommer man til utsiktspunktet med rastebenker, bord og utsikt over Flesland og øyene vest og sør-vest for Bergen. Det anbefales en tur ut dit.

Turen går samme vei tilbake.

Beskrivelse av tilgjengelighet:
Tilgjengeligheten ble kartlagt i 2022 av Bergen og Hordaland Turlag (Det ble brukt manuell og elektrisk rullestol).

Utforming av turveien:
Kvaliteten på grusveien inn til bommen varierer, det er tidvis en del store hull, men det går an å komme seg forbi om enn med litt sikk-sakk kjøring dersom man bruker hjul. Veien har tidvis blitt utbedret, men vær og slitasje etter bruk gjør at kvaliteten endrer seg med tiden.

Ettersom turmålet er på en topp går turen en del oppover, med opp til 9 graders stigning på det meste. Men det er også flatere partier hvor man kan hente seg inn igjen. Et par svinger har mye stigning og tverrfall i innersvingen. For hjulbrukere anbefales det å trille helt i yttersving her, for der er stigningen mindre (8-9 grader stigning på det meste, framfor 11 graders stigning på det meste i innersving). Enkelte elektriske rullestoler kan ha problemer med tverrfallet på innersvingen, men typiske elektriske rullestoler beregnet på utebruk vil klare yttersvingene.

For å komme til selve utsiktspunktet må man ned en liten bakke som er litt ujevn med et par steiner som stikker noen cm opp, og med opp til 9 graders stigning på et kort spesifikt sted (se bilde). Testerne fant ut at for den erfarne rullestolbruker med manuell rullestol, som kan lene seg framover, er sterk i overkroppen og kan balansere på bakhjulene, går dette fint. Da kan hele turen i sin helhet gjennomføres uten hjelp. En del rullestolbrukere vil nok ønske å ha med freewheel, dyttehjelp eller elektrisk rullestol som tåler ujevnheter her.

Ettersom grusen er så fast og jevn med unntak av det ene stedet rett før utsiktspunktet, så kan turen gjennomføres også med manuell rullestol og hjelpemotor. Dersom man ikke er dreven på ujevnheter som dette, kan man eventuelt også snu før de små ujevnhetene og fremdeles få fin utsikt derfra.

Hindringer:
På turen er det en bom, men denne har over 90 cm fri passasje på høyre side og er ikke til hinder.

Ledelinjer/føringskant:
Fra parkeringen og frem til veien "Storrinden" må man krysse fotgjengerfelt to ganger, og komme seg inn på grusveien. Det er altså ingen sammenhengende ledelinje. Videre langs grusveien og opp til Storrinden er det derimot gode ledelinjer i form av kontrast mellom turvei og vegetasjon på sidene.

Belysning:
Det er ikke belysning langs turveien.

Toalett:
Det er ikke offentlig toalett.

Ved bruk av rullestol: Ca. 35 min opp og 10 min ned med manuell stol. Det gjøres oppmerksom på at dette er et estimat, og at tiden vil variere avhengig av type stol og den enkeltes form. Sesong for bruk av rullestol er hele året så lenge det er bart.

Tilbakemelding eller innspill?
Har du gått denne turen og funnet forhold som du mener burde forbedres, ta kontakt med Bergen kommune. Er det mangler eller feil i denne turbeskrivelsen vil vi gjerne gjøre informasjonen bedre. Gi tilbakemelding til Bergen og Hordaland Turlag på bht@dnt.no så skal vi se på det.

Dersom man kommer fra byen kjører man gjennom Knappetunnelen mot Flesland/Kokstad, og tar deretter til høyre inn på Kokstadvegen.

Gjeldsfinans AS har gitt tillatelse til å bruke deres parkering utenom arbeidstid; på ettermiddag, kveld og helg.

Det er også mulig å parkere ved REMA 1000 Søreide.

Nærmeste busstopp: Kokstadgrenda. Se alltid skyss.no for gjeldende rutetider og linje.