Kjærlighetsstien i Elverum

Kjærlighetsstien går langs østsiden av Glomma mellom Anno Norsk Skogmuseum og Elverum Folkehøgskole.

Hvorfor den ble kalt kjærlighetsstien har sin historie. Før Glombrua kom og Solørvegen asfalterte åkrene langs Glommas bredd på slutten av 1970-tallet, gikk det en sti langs elva. Poetisk nok kalt Kjærlighetsstien. Den snodde seg rundt hengebjørker og hegg, under Gamlebrua, langs Glomma. En romantisk ramme for forelskelse, det første kyss og de spede forsøk på å holde en annens hånd (kilde: Østlendingen).

Med Solørvegen kom også dagens gang- og sykkelveg. Nå er den en del av nettet som har vokst seg til et sinnrikt system av gang- og sykkelveger nordover, sørover og østover.

Nå er det kun noen få strekninger igjen av den opprinnelige stien. Det er et liten strekning ved den botaniske hagen ved Norsk Skogmuseum og en litt lenger strekning sør for Folkehøgskolen. Resten går stort sett på gang og sykkelvei gjennom Elveparken. Her er det mange benker, lekeapparater og trimapparater som hvor du kan gjøre flere aktiviteter på veien. Dette er en hyggelig tur også for barna.

Turen er lagt opp som tur og retur samme vei, men det er mulig å velge alternativ retur gjennom Søbakken og Leiret for å få varisjon. For eksempel kan du gå gjennom Folkehøgskolen til Sagtjernet og gå inn på gang- og sykkelveien til badeplassen. Derfra kan du gå videre til Trysliveien. Deretter følger du gang- og sykkelveien til Leiret og ned til Elverparken igjen.

Stor parkeringsplass ved Norsk Skogmuseum, meget godt skiltet fra hovedveier til Elverum.