Fottur til Kisteenden fra Haukelister

Kisteenden (1302 m.o.h.) er en av de mest besøkte toppene med Haukeliseter som utgangspunkt. Toppen kan sees fra stuevinduet på fjellstuen.

Turen starter med å følge merket sti langsmed Ståvatn. Etter omtrent 1 kilometer møter stien grusveien ved demningen. Følg grusveien inn til Ståvassdammen. Ta til høyre og følg skilting mot Kista.

Følg stien i terrenget i ytterligere 1 kilometer til du kommer til sommerbroen som skiller Ståvatn fra Kistetjønn. Etter broen, følg stien sørover i lettgått terreng langs Kistetjønn og inn til foten av Kistemassivet. Herfra starter stigningen inn i Kistedalen. Vel inne i Kistedalen deler stien seg i to, hold til høyre hele veien. Den siste kilometeren mot toppen byr på mer stigning og periodevis steinete partier.

Toppunktet er markert med en varde (her står det Kista og ikke Kisteenden).

Turen kan gåes tilbake samme vei, eller som en rundtur der man følger merket sti på forsiden av fjellet ned mot vannet. Hold stien langs vannet tilbake til Ståvassvika, til grusveien og tilbake til Haukeliseter.

E134 over Haukelifjell.

Parkering: på Haukeliseter fjellstue (gratis for overnattende gjester/ 100 kroner for øvrige). Alternativ parkering i veilommer langs veien.

Ladestasjon for el-biler tilgjengelig på Haukeliseter fjellstue.

Haukeliekspressen har daglige avganger fra Oslo, Bergen og Haugesund, med korresponderende bussruter til Kristiansand og Stavanger. Busstopp på Haukeliseter fjellstue.

Ta bussen til fjells og bli belønnet med Grønt kort.