Rundt Nesøya og Brønnøya fra Bjørnsvika

Turen starter fra Bærum Turlags kajakkanlegg i Bjørnsvika. Her kan man leie kajakker via kajakkutleie.dntoslo.no og bli med på fellesturer med turledere.

Rundturen går sørvestover i Slependrenna og sørover ut Grønsund. Her er det smalt og en god del båttrafikk, så er lurt å holde godt til styrbord (padlers høyre) ut sundet. Videre går turen i tettbebygget strøk, på vestsiden av Kuholmene og ut Hestesund.

Ønsker man en rast er det fint å stoppe innom stranda ved Hvamodden, nær sydspissen av Nesøya (også vist som Trettodden i kartet), omtrent 3,6 kilometer ut i padleturen.

Videre padler man i sørøstlig retning over Vendelsund, mot Katterompa, Spannslokket og Langåra. Her vender man nordøstover, gjennom Middagsbukta mellom Brønnøya og Langåra. Videre holdes Brønnøya på venstre hånd og turen går videre nordover mot Nesøyas østside, som følges forbi Kreierskjæret, Ulvungene og Ulykkesskjær.

Den siste delen av turen går rundt Nesøyas nordspiss, og for eksempel mellom Jernholmene tilbake til Bjørnsvika. Totalt er padleturen ca.10,5-11 kilometer lang, og tar omtrent 2-3 timer med effektiv padling for en liten gruppe med jevn fart.

Gratis parkering i 2-3 timer på Sandvika Kjøpesenter-parkeringen under motorveien bak Thon Hotell Oslofjord.

Busstoppet Kjørbo er det nærmeste om man kommer med ulike ekspressbusser. Med lokalbuss (250N, 260E, 265 eller 270) kan man gå av på holdeplassen Gyssestad og gå nedover fortauet i nordøstlig retning mot Sandvika sentrum. Like før man krysser under E18-brua er det en åpning i autovernet på sjøsiden, hvor man går ned en bratt sti til kajakkanlegget.

Kommer du med sykkel kan sykkelen tas med ned til Bjørnsvika og låses fast i f.eks. gjerdet.