Svinefjell natursti, Askedalen i Vennesla

• 30 min

Skiltene i naturstien ble hengt opp våren 2023. Består av 20 plakater på 10 stolper. Elever ved ungdomsskoleN har snekret rammene og montert stolpene på stedet.

Her er traseen, se kartet.

Gå opp lia der bebyggelsen i Askedalen er. Gå videre opp på den gamle skauveien. På toppen ser du en gapahuk til venstre, men gå rett frem på grusveien og ta rødmerket sti til høyre ca 50 m etter du nådde toppen.

Gå rett fremover innover stien som ble ryddet sommeren 2022. Etter ca 500 m går stien litt brattere oppover. Deretter blir den slett. På toppen følger du ikke rød merking til høyre inn mot ei hytte men ta den gode stien rett frem. Etter 150 m kommer du på ny inn på rødmerket sti som du går rett frem. Etter ca 300 m går rødmerket sti bratt opp til høyre mot masta. Men du går rett frem i ca 50 m og så tar lia ned til venstre. Etter ytterligere 400 m er du tilbake på stien du var på i sted og går den gamle skauveien ned til husene i Askedalen der du var i sted.

Grunnen til at stien ikke går til høyre ut mot stupene er for å beskytte barn mot fare.