5+2-Toppturen på Mjøndalsskauen

En flott dagstur til syv utsiktstopper:
MIF-hytta - Ertekollen - Brillefjell - Kyrfjell - Sirikjerke - Fjelltuva- Vestknabben - Leitjennfjell - MIF-hytta.

1. Fra MIF-hytta følges DNTs blåmerka rute mot Vestfossen fram til Auretjenn og videre til Korsgårdgruven. Fra ryggen ved gruven følges DNT/MIFs skiltede og blåmerka rute på traktorvei sydover og så bratt oppover til Ertekollen, 0,8 km.
Det blir etter hvert et stykke med mye stein. Uværet Frida herjet med stien. Du kommer også til Ertekollstua, nå i dårlig forfatning, men der har det bodd folk fast. Følg deretter blåmerka sti som går på gammel stitrasé. Ved stikryss følges blåmerka sti til venstre opp på Ertekollen, 505 moh.

2. Tilbake til stikrysset, og følg blåmerka sti opp til Brillefjell, 1,1 km. (På noen kart står det feilaktig Seteråsen). Når du nærmer deg Brillefjell, går du gjennom et gjel. Ved stikrysset der du går nordover 200m til Brillefjell, finnes et gammelt skilt fra 1950-tallet da det gikk en MIF-sti her. På Brillefjell, 589 moh, er det noe gjengrodd mot nord, men fin utsikt vestover. Navnet Brillefjellet (eller kortformen Brillene) kommer av at fra dalen ser fjellet ut som en skallet mann med briller...

3. Videre går du til stikrysset på Sæteråsen og så mot vest på blåmerka sti mot Dammyr. Ved neste stikryss følges skilting mot Kyrfjell/Sirikjerke på blåmerka sti til du møter DNT-merka blåsti. Følg denne vestover, og deretter merking til Kyrfjell , 597 moh. Gå ut til det gamle triggpunktet for å få den flotteste utsikten over Eiker.

4. Tilbake til blåmerka sti, og følg den videre til Sirikjerke, 635 moh. Flott utsikt mot den store innsjøen Eikern.

5. Gå tilbake østover på samme blåmerk sti, og ta en avstikker nordover ut til Fjelltuva, 613moh, flott utsikt.

6. Gå stien tilbake til blåmerka DNT-hovedsti, og følg denne til Vestknabben, 577 moh, flott utsikt mot syd.

7. Videre på den blåmerka stien til stidelet under Nedbergtjennfjell, ta av mot øst til Leitjennfjellet, 561 moh. Ta gjerne et bad i Øvre Leitjenn.

Da var 7 topper besøkt. Den korteste veien tilbake til MIF-hytta er å gå videre ned på den merka stien, og via Asbjørns klopp vest ved Bremsetjenn.
Alternativ følger du DNT-sti videre fra blåkryss ved Nedre Laulahølet til du kommer ned til Kikut. Der er det fin utsikt mot vest og nord. Stedet ble drevet som serveringssted i helgene fram til slutten av 1950-tallet. Videre på stien østover hvor du etter hvert passerer den store furua Sebjørn, oppkalt etter Sebjørn Hennum, tidligere skogsmester i Nedre Eiker kommune. Følg stien til Bremsetjenn og rundt nedenfor demningen hvor du passerer Riseplassen. Videre på blåmerka sti over Bremsåsen med sine orkidéer.

Kart:
Turkart Eiker Sør; Mjøndalsskauen - Sirikjerke 1 : 20 000.
Kartet har mye god informasjon om området.

Kjør Hagatjernsveien mellom Konnerud/Drammen og Mjøndalen til skilt MIF-hytta, og følg så grusveien inn til P ved MIF-hytta.