Dammyr - Ertekollen - Brillefjell - Dammyr på Mjøndalsskauen

Kjør skogsbilveien Sirikjerkeveien til Dammyrtjenn. Parker på plass på sørsiden av veien, ved ferist. Gå litt mot øst og ta inn på blåmerka/skiltet traktorvei. Følg denne ca. 1 km., forbi Korsgårdsetra og Korsgårdsetergruven, og ta til høyre ved skilt til Ertekollen.

Det er bare 800 m til toppen, men føles lengre fordi det er motbakke hele veien. Det blir etter hvert et stykke med mye stein. Det er uværet Frida som har ødelagt stien. Siden kommer du til Ertekollstua, nå i dårlig forfatning, men her har det bodd folk fast. Følg deretter den blåmerka stien som går der den gamle stien gikk.
Når du kommer til stikryss, følges blåmerka sti til venstre opp på Ertekollen, 505 moh.

Gå tilbake til stikrysset og følg blåmerka sti videre oppover til Brillefjell, 1,1 km. Når du nærmer deg Brillefjell, går du gjennom et gjel. Ved stikrysset der du går nordover 200m til Brillefjell, finnes et gammelt skilt fra den tid det gikk en MIF-sti her på 1950-tallet.
På Brillefjell,589 moh, er det noe gjengrodd, men fin utsikt vestover.
Navnet Brillefjellet, eller kortformen Brillene, kommer ikke av de to pyttene på Brillemyrene, men fordi at fra dalen ser fjellet ut som en skallet mann med briller. Det er ikke så lett å se dette nå fordi det har vokst til med skog, men på vinteren kan en ane hvordan det en gang var. Navnet er gammelt, ved ny matrikkel etter kommunesplittelsen i 1885 heter skogeiendommen Brillefjell.

Videre går du sørover til stikryss på Sæteråsen, og så mot vest og nord på blåmerka sti tilbake ned til Dammyr.

Bil via skogsbilveien Sirikjerkeveien (bomvei, kun kortbetaling) til P ved ferista ved Dammyr/Dammyrtjenn.