Lett tur til utsiktstårnet på Grønliåsen

• 40 min
  • Sesong: Apr - nov

Grønliåsen strekker seg som en grønn lunge mellom Hauketo i Oslo og Kolbotn i Nordre Follo. I den sørlige enden, akkurat på grensen mellom Oslo og Nordre Follo, er det satt opp et høyt og flott utsiktstårn. Ikke rart at dette er blitt et svært populært turmål. Fra toppen av tårnet har du god oversikt over Sofiemyr, Nesodden og Oslofjorden. Kjente topper som Skaugumsåsen, Kolsåstoppene og Tryvannshøgda ligger som profiler i horisonten. Det er også satt ut benker rundt tårnet.

Grønliåsen er lettgått og veldig barnevennlig. En tur til utsiktstårnet kan du fint starte både fr Hauketo, Prinsdal og Sofiemyr ved Kolbotn, men lettest er det nok å starte fra Tårnåsen skole dersom du skal på tur med mindre barn.

Fra parkeringsplassen ved skolen følger du gangstien sørover et kort stykke før du tar inn i skogen på venstre side og finner den blåmerkede stien. Denne følger du i svak motbakke oppover åsen, før du kommer til den blåmerkede stien som går tvers over Grønliåsen. Da svinger du til venstre og følger denne i lett terreng hele veien frem til tårnet. Tilbaketuren kan du ta samme vei.

Pass på at det er forbudt å parkere ved skolen før Kl. 17.00 alle virkedager.

Det er parkeringsmulighet ved Tårnåsen skole i Gjallarveien. Vær oppmerksom på at det ikke er lov å parkere her før Kl. 17.00 alle virkedager.

Bussen stopper på Tårnlia rundt 400 meter fra startstedet. Fra bussholdeplassen fortsett inn Odins vei og hold til høyre inn Gjallerveien. Forsett deretter mot venstre på gangsti (snarvei) mot parkeringsplass sør for Tårnåsen skole.