Svartkampen (Synnfjell)

• Sesong: Apr - des

Den meste besøkte toppen i Synnfjell, med god grunn.

Svartkampen (1168 m.o.h) er den toppen i Synnfjellmassivet som ligger nærmest Synnadalen. Følgelig er den lett tilgjengelig, med flott utsikt over Jotunheimen, Gudbrandsdalen, østover mot Mjøsområdet og vestover mot Spåtindtoppen.

Vi foreslår en runstur som starter ved Strangsætra. Følg seterveien forbi sætra, deretter stien opp bjørkeskogen mot Høgkampflæene.

Her åpner terrenget seg, og snart får du Høgkampen (1360 moh) rett imot. Følg skilt til høyre mot Svartkampen. Rett før brua over Hemstrangbekken, finner du nytt skilt og sti bratt opp til høyre mot Svartkampen

Du tar en avstikker fra runden for å komme til toppen. Etter den bratteste kneika, flater terrenget ut bort til selve kampen, med en markant varde.

Bare å nyte vidsynet....

Selv om toppen er nådd, gjenstår en flott del av rundturen, der du blant får vakre Synnadalen nedenfor deg, med rundt 900 hytter.

Etter Svartkampfortsetter nordover og svinger i bjørkeskogen ned mot den høyt plasserte Svinningsætra. Stien går ovenfor seterhusene og videre tilbake til utgangspunktet.

Synnfjellvegen (fv196) til Hundrekroningen, hvor du følger Krokhølveien over brua og oppover langs elva. Etter 1 km, inn Strangsætervegen. P-plass rett før Strangsætra (Vipps-betaling).