Lian - Grønnlia, 11,4 km

Grønnlia er en av Trondheims mest populære markahytter, og det er Grønnlia som er turmål for dette turforslaget. Dette er en tur på tørre stier og skogsveier i kjernen av Bymarka. Turen er 11,4 km lang.

Turen starter ved Lianvannet og trikkestoppen på Lian. Vi følger stien raskt opp mot Flaggstanga og videre innover stien som fører oss til Stykke. Fra Stykke tar vi av turstien som går inn til Grønnlia. Her anbefaler vi å ta en rast med gode bakevarer fra markahytta. Det er også flott utsikt fra Grønnlia og utover Skjelbreia.

Vi har lagt opp turen som en rundtur, derfor følger vi den kupperte turstien på østsiden av Skjellbreia fram til Marken. Fra Marken vælger vi Skjellbreiveien omtrent 1 km før vi tar av den nylig gruslagte stein mot Klokktjønna. Deretter følger vi Hallsetaunveien til Våddan/diket, og deretter Solemsveien tilbake til turens utgangspunkt ved trikkestoppen på Lian.

Dette er en tur som går innom flere av Bymarkas mest populære tursteder og stier. Du vil også møte idylliske naturperler og tjønner langs vårt turforslag. God tur!

Flere parkeringsmuligheter på Lian.

Trikk til siste trikkestopp er turens utgangspunkt.