Lohove - Månen - Estenstadhytta, 7,6 km

Estenstadmarka ligger tett på boligområdene på østsiden av Trondheim. Turterrenget er svært populært og blir mye brukt både for både gående, løping, terrengsykling og langrenn om vinteren. I likhet med Bymarka er turveier, stier og skiløyper godt tilrettelagt for fysisk aktivitet og rekreasjon i naturen.

Dette turforslaget tar utgangspunkt fra bussholdeplassen og P-plassen på Lohove. Fra Lohove følger vi skiløypa i retning Bekken og videre opp mot Styggdalen. Opp fra Styggdalen til Månen er det bratt motbakken. Når du kommer opp til utsiktsplassen på Månen får du godt betalt for strevet med god utsikt utover Trondheim. Videre går turen til svært populære Estenstadhytta. Her vil vi anbefale alle å ta en rast med mat og drikke fra serveringsstedet. Til maten kan du nyte den flotte utsikten der oppe.

Fra Estenstadhytta følger vi veien og etter hvert skiløypa ned til Bekken. Derifra er det kun 1,5 km lett kuppert terreng tilbake til der turen startet.

Om du ønsker å gjøre turen ca 3 km kortere vil vi anbefale å parkere på Bekken P-plass. Du vil uansett gå innom velkjente turmål som Månen og Estenstadhytta.

Parkering på Lohove, Evt. Bekken P-plass om du ønsker en kortere tur.

God bussforbindelse til Lohove.