Lett tur til Gaustad gruve

• 30 min
  • Sesong: Mai - sep

Gaustad gruve ligger i skogen bare noen få hundre meter fra utfartsparkeringen ved Sognsvann i Oslo. Sammen med Sogn gruve på andre siden av Sognsvann, har den en historie som går mange hundre år tilbake i tid.

De to gruvene kalles gjerne for Sognsvannsgruvene, og gruvedriften startet opp så tidlig som 1538-39. De er altså to av de eldste gruvene i Oslomarka. Driften foregikk i to omganger. Først fra 1538-39 til 1584 og deretter fra 1792 til 1854.

I gruvene ble det hentet ut malm som ble brukt til å utvinne jern. Det var den driftige stormannen Peder Anker som eide gruvene fra 1792 og malmen herfra ble sendt til Bærums Verk for å utvinnes til råjern. Råjernet ble sendt videre derfra til en såkalt stangjernhammer i Maridalen, hvor det ble banket ut til smibare jernstenger av varierende størrelse som siden kunne bearbeides til ulike jernprodukter.

For å knytte sammen Bærum Verk, Sognsvannsgruvene og stangjernhammeren i Maridalen, ble Ankerveien bygget i perioden 1791-93. Hammeren i Mariedalen har navnet sitt ette stangjernhammeren til Peder Anker.

Turen starter ved bommen ved utfartsparkeringen på Sognsvann. Fortsett inn på gangsti til venstre for kiosken, og følg denne i rundt 500 meter frem til grusvei. Hold til venstre og deretter oppover til høyre i neste kryss. Etter rundt 200 meter ser du et skilt på høyre side som peker vei inn til Gaustad gruve.

Følg den tydelige stien først i en svak motbakke og deretter relativt flatti rundt 300 meter inn til gruva.

Vær oppmerksom på at Gaustad gruve er et flaggermusreservat. Gruva er derfor stengt fra 1. oktober til 1. mai hvert år.

Det er stor utfartsparkering ved Sognsvann hvor turen starter.

T-banen stopper på Sognsvann hvor turen starter. Nærmeste bussholdeplass er Kongleveien, i underkant av 1 kilometer fra Sognsvann.