Postruta Alta til Karasjok — Historisk vandrerute

• Svært krevende fottur
  • 5 dager
  • Sesong: Jul - okt

Denne turen er en av våre Historiske vandreruter. Et samarbeid mellom DNT og Riksantikvaren, som gjør gamle ferdselsveier bedre kjent og mer brukt. De utvalgte rutene gir deg flotte friluftsopplevelser i kombinasjon med unik kulturarv.

I 1663 ble postruten mellom Trondhjem og Vadsø etablert, mye av ruten gikk til sjøs, men enkelte steder måtte man ty til fots og i 1813 ble postruten mellom Alta og Karasjok offisielt opprettet.

Langs stien er det flere steder spor etter mange hundre års bruk, så ved å vandre langs denne ruten vil man kunne få ny kunnskap om tidligere tiders vandring og få et innblikk i hvordan postmennene måtte slite for å levere post!

Ruta består av 4 etapper, men det anbefaler å bruke 5 dager for å få litt lettere og kortere dagsetapper.  Vær obs på at du da må ha en teltovernatting mellom Bojobæskihytta og Ravnastua.

Dag 1 Borras, Østerelvdalen - Reinbukkelvhytta

Turen starter ved parkerings og informasjonstavlen ved Borras, hvor du også finner en gapahuk med toalett. For å komme hit, kjører du til øverst i Tverrelvdalen i Alta, og tar inn til venstre ved Bjørnstad. Herifra er det 15 km til første overnatting ved Reinbukkelvhytta. Første etappen går oppover Østerelvdalen i tett furuskog før du kommer i bjørkeskog og opp på snaufjellet ved Hesteryggen etter ca 400 høydemeter på en kjerrevei/traktorsti. Reinbukkelvhytta eier av Alta og omegn turlag, har status som nødbu, og har to madrasser samt ved, men ikke gass slik at dette må man bære med seg på turen.

Les rutebeskrivelsen her: https://ut.no/rutebeskrivelse/136781

Dag 2 Reinbukkelvhytta - Bojobæskihytta

Fra Reinbukkelvhytta fortsetter du sørøstover, passerer mellom Tvillingvannene, får etterhvert Langvannet på venstre side, og Urvannet på høyre side av stien. Så bærer den ned i Stabbursdalen, en oase med frodig bjørkeskog, med de mektige Gaisene og Vuori i bakgrunnen. Midt i skogen finner du Alta og omegs turlag sin Bojobæskihytte. Dette er ei ubetjent hytte med 6 soveplasser i hovedhytte og 2 i sikrigshytte/hundeanneks. Ved og gass finnes på hytta+en flott badstu. Etappen er på 16 km.

Les rutebeskrivels her: https://ut.no/rutebeskrivelse/13394420

Dag 3 og 4 Bojobæskihytta via čearru/Stiippanávži til Ravnastua

Fra Bojabæski til Ravnastua er det 46 km, så her må du belage deg på en natt i telt eller under åpen himmel i området mellom čearu og Stiippanávži for å kutte distansen i to. Fra Bojobæskihytta følger du E1 over Vuome gielas til Giellanjohka som må vades. Her kommer du til et stikryss hvor E1 fortsetter til høyre mot Mollešjohka fjellstue. Du skal holde til venstre, og får etterhvert et flott skue med Gaisene på venstre side og Finnmarks størst innsjø, Iešjávri, på høyre side. Herfra er du på snaufjellet, og det er liten sjanse for å treffe på folk. Snart passerer du turens høyeste punkt čearru på 600 meter.

Neste dag vil du krysser Stiippanávži som er en frodig dal med bjørkeskog og ei enkel bru som tar deg over elva. Her har det tidligere stått ei ødestue som desverre har brent ned. Så bærer opp igjen til snaufjellet, før du nærmer deg bjørkeskogen ned til Ravnastua. Dette er en av Statens fjellstuer, og her kan du få både seng og mat.

Les rutebeskrivelsen av hele strekke Bojobæskihytta-Ravnastua her: https://ut.no/rutebeskrivelse/135525

Dag 5 Ravnastua - Ássebákti

Siste del av ruta går fra Ravnastua til Ássebákti og er på 18 km slakt nedover. Turen går langs en traktorvei ned til riksvei 92, men det kan lønne seg å ta av til venstre etter Sevdnjesluhpojávri for å komme inn på kulturstien som går langs elva og ender ved en gapahuk og rasteplass ved Ássákti som kan benyttes før man tar transporten tilbake til Alta eller Karasjok.

Les rutebesrkivelsen av hele strekke Ravnastua - Ássebákti her: https://ut.no/rutebeskrivelse/13394422/fra-ravnastua-til-assebakti

Les mer om bakgrunnen til den historiske vandreruten her

Ta av fra E6 i Alta og kjør opp Tverrelvdalen. Ta av til venstre ved Bjørnstad, og følge veien innover til du kommer til et informasjonsskilt, gapahuk og parkering ved Borras.

Turen starter fra Østerelvdalen som ligger øverst i Tverrelvdalen, Alta kommune. Hit kan du komme med lokalbuss fra Alta sentrum til Tverrelvdalen, stoppested: Bjørnstad. Vær obs på at det er begrenset med avganger da dette hovedsakelig er ei skolerute.

Turen ender/starter ved Ássebákti og riksvei 92 i Karasjok kommune. Hvis du skal tilbake til Alta via Gievdneguoika, er det begrensede bussavganger, ikke hver dag. Stoppestedet heter Ássebákti. De fleste adgangene går via Karasjok sentrum, Lakselv, Olderfjord, Skaidi, Alta. Det kan være nødvendig å bestille taxi fra Ássebákti til Karasjok for å nå busser derfra. Karasjok taxi har telefon 921 75 200. Nærmeste flyplass blir Lakselv.