Rundturen ved Herdla Fort begynner ved parkeringen ved Herdla fort, fortsetter forbi BUA Herdla, og deretter i slakk venstresving forbi Herdla fort museum. Turen går på fin asfalt med både slakke partier og litt nedover og oppoverbakker.

De fleste av disse har liten grad av stigning. Unntaket er bakken rett etter Zee ploeg minneparken...

Følg rv 555 retning Sotra og Askøy. Følg skiltene til Askøy og fortsett til høyre på rv 562 etter Lyderhorntunnelen. Fortsett rett fram på rv 562 etter å ha passert Askøybroen og helt til du er på Herdla. Ta til venstre ved skilt til Herdla fort, og parker her. Alternativt, hvis man ønsker en lengre tur, går det an å parkere ved parkeringen like ved siden av busstoppet ”Herdla snuplass” eller ved Herdla kirke. Da er det lett å kombinere rundturen ved Herdla fort med tur på Herdla flyplass/bort til Herdla Splinthangarer.

Ta buss 499 fra Bergen Busstasjon til Herdla. Endringer i bussruter kan skje etter at turbeskrivelsen er skrevet, så sjekk alltid dette i Skyss-appen