Fottur til Flatbrehytta og Flatbreen

En helt rå tur i bratt og frodig terreng. På denne turen blir du servert nydelig utsikt til turkise Fjærlandfjorden, Flatbrehytta med sin spektakulære utedo, utsikt til fantastiske Flatbreen på nært hold og en perle av et badevann et steinkast fra hytten.

Veibeskrivelse

Turen er merket fra parkeringen. Du starter på traktorvei i ca 2km, før du går på ok+ sti resten av veien. Turen er merket hele veien, men stien varier litt i kvalitet. Ca halveis kommer du til et veikryss hvor du får valget mellom å gå til høyre etter venstre (skiltet). Ruten vår går opp til venstre.

Etter ca 1000 høydemeter totalt kommer du til Flatbrehytta. Her kan du nyte en godbit før du går videre opp på moreneryggen hvor det er perfekt å se ned på Flatbreen. Denne ruten er ikke merket i kartet. Det er lett å se hvor du skal gå fra hytten. Gå langs hele ryggen for å 1) se (og evt gå til) badevannet (mot venstre) og 2) se Flatbreen fra et veldig kult perspektiv (mot høyre).

På turen går du mange høydemeter i bratt terreng. På varme sommerdager er det få steder å søke skygge, men du har periodevis tilgang til vann hele turen. Noen lengre opphold på vannkilder siste etappe mot og fra toppen. Stort brevann 100 meter bak flatbrehytten. Dette er også et nydelig badevann hvis du vil ha en kald dukkert.

Alternativ rundtur:

Noen mener det er finere å gå rundturen, altså gå stien på høyre side (ved veikrysset) pga utsikt til Flatbreen på vei opp. Da går du opp på høyre side, og ned på venstre side (som er merket i dette turforslaget). Velger du å gå stien til høyre må du forberede deg på en dårligere og mindre opptråkket sti. Turen er fin uansett hvilken vei du velger. På høyre side må du krysse en elv hvor det tidligere var en bro som har blitt tatt av skred. Anbefaler å krysse elven noen ti-meter lengre opp enn der stien opprinnelig gikk. Kan være krevende med barn og hund.

Fra Rv5 ta av ved Skeisbrua og følg deretter veien til høyre i 650 m. Ta til venstre og følg veien i 2,4 km til du ser parkeringen på høyre hånd.

Parkering rett ved startpunkt.

Alternativt: Plott inn «Flatbrehytta Parkering» i Google Maps og følg veibeskrivelser.

Ingen stoppesteder i nærheten av startpunkt.