Bjønntjønnan i Vingelen - fin vandretur til utleiehytte og fiskevann

Dette er en fin tur fra Londalen opp til idylliske Bjønntjønnan, som er et godt fiskevann.

Turen går første gjennom fjellbjørkeskog, men etter kort tid åpner terrenget seg, og du kan snu deg og se en vakker utsikt. Stien går i dalen mellom Svartåsfjellet og Bjønnåsfjellet.

Villreinen trives i dette området, så vær oppmerksom og husk å ta med kikkert! Bjønntjønnan er oppdemt, og veldig grunt både nordover og sørover. Likevel finnes kilosfisk både av røye og ørret i vannet!

Turtips
Terrenget opp til Bjønntjønnan er ofte godt molteterreng. Naustet ved Bjønntjønnan er åpent for ly i uvær. Hytta leies ut med båt sommer og høst. Den kan bestilles via Inatur. Mer informasjon om hytta og området finner du også på nettsidene til Vingelen.

Fra Vingelen sentrum, følg Fv. 732 (Nordate) mot nordvest. Bomvei, veiavgift kan betales med kontanter eller sms. Fortsett videre Nordate, og følg deretter Gjeldalsveien innover Gjeldalen. Ta til høyre langs Londalsveien og følg den videre innover. Hold til høyre ved T-krysset i Svartåsen, og fortsett videre innover Londalen til parkeringen der merket tursti starter (rett før Londalsvollen).