Enkel og lettgått "topptur" til Kletten i Vingelen

Denne turen går i slakt og lettgått terreng på god sti. Det er en variert og fin tur gjennom fjellbjørkeskog og snaufjell. På veien kan barn utforske spennende steiner og slagghauger ved Gruvvola, og fra toppen av Kletten er det flott utsikt.

Turen går først gjennom frodig bjørkeskog. Etter hvert åpner landskapet seg og gir utsikt mot Gruvvola. Her viser gamle steinhauger gruveaktiviteten som har vært. Skiltet sti går videre til Kletten.

Traseen går langs en fjellrygg med flott utsikt alle veier. Fra steinvarden på Kletten kan en gå litt videre nedover for å få fin utsikt ned mot nordenden av bygda – det er ikke snakk om store høyder, men utsikten kan likevel få det til å kile litt i magen!

Turtips
Vingelsgaard gjestegiveri ligger på et gårdsbruk nær sentrum i bygda. Gjestegiveri serverer frokost og middag på bestilling med hjemmebakst og egne råvarer, basert på saueholdet på garden. Ønsker du å tilberede maten selv, er Tollefsa gjestegård en opplevelse beliggende i et av bygdas mest særpregede bygningsmiljøer med gamle tømmerhus.

Andre overnattinger på garder, i stabbur, hytter, setre og i fiskebuer på fjellet:

• Vingelen.com
  • Inatur.no
  • Fishspot.no
    • Turen er også fin å sykle for deg som liker ski/terrengsykling.
    • Det er flere stier som går til Kletten, blant annet fra Vingelen museum og fra Rabben ikke langt fra Nordvangen. Denne stien er ikke den korteste, men kanskje den letteste med hensyn til høydeforskjell.

Fra Vingelen sentrum følger du fv. 735 i retning nordøst (skiltet mot Olaberget). Ca 2 km fra sentrum tar du av fra fylkesveien, opp til venstre langs veien Ørvilldalen. Dette er bomvei, veiavgiften kan betales med kontanter eller via sms. Følg denne veien ca 3 km til du kommer opp på "toppen" ved Høgste Lia. På venstre side er det satt opp infoplakat om turen til Kletten, og det er parkeringsplass til et par biler. Turen til Kletten er merket og skiltet herfra.