Fottur til Petersplassen på Solbakkafjellet

• Sesong: Mar - nov

Flotte utsikter, spennende kulturhistorie og grønne, frodige lier. Bli kjent med turperler i Bergen og omegn gjennom TiTur 24!

Turen starter ved parkeringsplass i Røysedalen fra Hausdalsveien. Her følger du grusvei oppover ca. 1.5 km før du tar inn på sti til høyre. Denne er litt vanskelig å få øye på, så følg med på kartet som viser ruten. Her følger du stien i skogen og glimtvis vil du se grusveien som går langs fjellkammen. Du følger stien slakt oppover på godt merket sti. Du vil etterhvert komme til et stiskille hvor du holder til høyre og følger ryggen oppover til Solbakkafjellet. Du vil se solbakkafjellets topp i det fjerne. Turmålet ligger til venstre for stien ved gapahuken Petersplassen (435 moh.) Her kan du se så langt øyet kan skue i nord/vestlig retning. Ulriken, byfjorden, og rett under deg Gimmeland gård (juletreskog).

Her kan du sjekkeUT i UT-appen, eller svare på kontrollspørsmålet:

Stikker det ut en trepinne fra varden?

Dette turforslaget følger samme vei tilbake til der du startet. Men dersom du ønsker kan du ta turen videre til selve Solbakkafjellet's topp på 458 moh, hvor det er enda mer utsikt i sør/østlig retning.

God tur!

Kjør gamleveien mot Os. Etter å ha passert Kalandsvannet tar du inn mot Hausdalen. Forbi fredheim og etter noen bratte svinger tar du inn på første vei til venstre midt i en sving. Her er det parkeriningsmuligheter flere steder. Turstart ved den første parkeringsplassen rett før kjettingbommen.

Fra Bergen sentrum tar du buss/bybane til Nesttun. Herfra tar du buss 610 Osøyra. Gå av på busstoppet Kalandseidet like utenfor en bilforetning. Du krysser gaten og går inn Hausdalsveien ca. 1 km. I en litt bratt sving går du første vei til venstre. Ca. 100 meter opp i bakken starter turforslaget som du kan følge på kartet.