Koversjøen i Vingelen, vin vandretur til uteleiehytte og fiskevann

Turen starter ved Tollevshågåvollen i det vakre seterområdet Svartåsen, og ender oppe på snaufjellet ved Koversjøen, 949 m.o.h. Det er en fin tur blant annet for familier med barn i skolealder.

Fra parkeringen er det skiltet tursti til Koversjøen. Etter et par km og 100 høydemeter gjennom bjørkeskog åpner landskapet seg, og du ser innover snaufjellet mot den fiskerike Koversjøen og den grønne og turvennlige Gjersjøhøa.

Er du heldig med vindretningen og er oppmerksom kan du få se villreinflokker trekke gjennom disse fjellene. Ta gjerne med kikkert!

Turtips
Det er bra fiske i Koversjøen! Fiskekort for Vingelen kjøpes på nett på fishspot.no
Hytta ved Koversjøen leies ut med båt. Du kan bestille hytta på Inatur. Mer informasjon omhytta og området finner du på nettsidene til Vingelen.

Fra Vingelen sentrum, følg Fv. 732 (Nordate) mot nordvest. Bomvei, veiavgift kan betales med kontanter eller sms. Fortsett videre Nordate, og følg deretter Gjeldalsveien innover Gjeldalen. Ta til høyre langs Londalsveien og følg den videre innover til du kommer til et T-kryss i Svartåsen. Ta da til venstre langs Ytre Svartåsen og kjør fram til veien stopper vedparkeringen ved Tållevshågåvollen.