Nonsvola i Vingelen, få den beste utsikten over bygda

• Sesong: Jun - nov

Fra toppen av Nonsvola har du flott utsikt over bygda Vingelen og fjellene rundt. Det er en fin tur, godt egnet for barnefamilier med litt større barn.

Den merkede turen starter fra parkeringsplassen ved Skardstjønna. Stien går først gjennom frodig bjørkeskog, men du kommer raskt opp i snaufjellet med fin utsikt. Før du vet ordet av det er du oppe ved den store varden på toppen. Her ligger det en turbok. Det er stigende terreng hele veien, og stort sett tørre stier.

Turtips
Vingelsgaard gjestegiveri ligger på et gårdsbruk nær sentrum i bygda. Gjestegiveri serverer frokost og middag på bestilling med hjemmebakst og egne råvarer, basert på saueholdet på garden. Ønsker du å tilberede maten selv, er Tollefsa gjestegård en opplevelse beliggende i et av bygdas mest særpregede bygningsmiljøer med gamle tømmerhus.

Andre overnattinger på garder, i stabbur, hytter, setre og i fiskebuer på fjellet:

• Vingelen.com
  • Inatur.no
  • Fishspot.no

Turhistorie
Nonsvola har navnet fra katolsk tid. Bønnetiden «nona hora» betyr den niende time med dagslys, og når sola passerte toppen var det «afternoon» for vingelsingene.

Fra Vingelen sentrum følger du Fv. 732 vestover, og opp bakkene forbi den vakre Vingelsgarden. Etter å ha passert Vingelsgard Gjestgiveri tar du veien til venstre (Gjeldalsveien). Etter 1,4 km, ta av til venstre langs Liveien. Dette er bomvei, veiavgift kan betales med kontanter eller via sms. Følg Liveien 1,8 km til du kommer til Skardstjønna og skiltet parkering. Det er også mulig å følge traktorvei litt lenger innover, og parkere ved veien der turstien starter.