Topptur på ski til Blæja 1420 moh

• Krevende skitur
  • Sesong: Des - apr

En spektakulær tur i relativt trygt terreng. På toppen venter en nydelig fjordutsikt, og tinder så langt øyet kan se. En fin opplevelse fra start til slutt!

TUREN OPP:

Turen starter til høyre for den røde løen. De første hundre høydemeterne går du i skog. Etterfulgt av åpent landskap hvor du ser toppen hele veien. Fint å ta en pause på rundt 1050 moh, ved steinrøysen. Utsikt til Kvitegga hele turen. Bruk bratthetskartet i UT-kartet for veledning. Kartsporet er kun veiledende — husk å gjøre egne vurderinger etter dagens forhold.

NEDKJØRING:

Vi kjørte ned samme vei vi kom opp, mot slutten holdt vi litt mer til høyre — der er helningsvinkel over 30 grader, så vær obs på eventuelle skredtegn.

RISIKOMOMENTER:

Ved riktig veivalg kan du holde deg under 30-grader hele turen, og dermed unngå skredterreng. Skjedd skredvarsel i forkant, og planlegg turen godt. Ta med nødvendig sikkerhetsutstyr. Mulige sprekker i breen øst for toppen sent på våren (kilde: Friflyt).

Husk å gjøre individuelle vurderinger iht til skred og forhold før du legger ut på denne turen.

ANNET:

Passer fint for aktive hunder som tåler å løpe i løssnø / evt kan sitte i sekken på vei ned. Ingen bresprekker og stup på vei opp/ned hvis du kjører ned samme vei som du kom opp,

Kvitegga på 1717 moh er nabotoppen — Sunnmørsalpenes høyeste fjell. Også en populær topptur.

Turen ble gått 08.04.23 — fra kl. 13.00 - 18.00

Turforslaget er laget av Veronica Solbak, @veroniverse

Parkering ved gårdsbruk like ved Villa Norangdal. Plott inn «Villa Norangda» i Google Maps og følg veibeskrivelser. Når du komme til Villaen kjører du bare noen meter lengre opp, til du ser parkerings-skilt like ved en rød løe. Parkering koster 50kr per bil. Betaling over Vipps. Plass til ca 10 biler.

Ingen stoppesteder i nærheten.