Harrytur til fots - Svukuriset - Grövelsjön

• 2 dager
  • Sesong: Mai - sep

DNT medlemmer for også rabatter på overnatting på hytten til STF og vis versa.

Etappe 1: Svukuriset Turisthytte–STF Grövelsjön Fjällstation

• Lengde: 23 kilometer, 7–8 timers vandring
  • Overnatting: STF Grövelsjön Fjällstation

Du begynner vandringen fra Svu...

Kjør til Elverum, videre til Trysil og til Drevsjø. Fra Drevsjø kjører du knappe 5 km mot Røros, ta så av mot Sorken/Elgå og kjør til Elgå. Det er ca. 5 timer fra Oslo til Elgå. Her er det stor parkeringsplass med langtidsparkering. Det koster kr 25,- pr døgn.

Videre går det sti inn til Svukuriset, ca 8 km. Stien mot Svukuriset starter ved Femund Fjellstue som ligger i Elgå.

Det kan være vanskelig å finne ut av busstider, men i grove trekk:

Fra Oslo til Trysil, videre til Drevsjø og Elgå. Noen av tidene finner du her: Ruter. Prøv også følgende: Trysilekspressen, eller Nettbuss til Elverum, videre til Trysil eller Elgå: Hedmark Trafikk.

Med tog til Røros eller nordfra: Fra Røros kan man ta buss til Synnervika og derfra MS Fæmund II til Revlingen. 4 km fottur til Svukuriset på vei.

Vestfra:

Kjør til Jonasvollen, derfra med MS Fæmund II til Revlingen og vei opp til Svukuriset, ca. 4 km.

Ferge på Femunden:

Fæmund II er et godt og spennende alternativ i sommersesongen! Se rutetidene på http://www.femund.no. Revlingen er "vår" anløpsplass, herfra er det ca. 4 km å gå på grusvei i lett stigende terreng.