Rundtur på ski over Hardangerjøkulen fra Finsehytta

Rundturen over Hardangerjøkulen på ski er en fantastisk skitur og naturopplevelse.
Dette er en tur som kun bør gås når kvisten er satt opp og i godt vær. Turen er utsatt for mye vind og skiftende vær.

OBS! Det er viktig å følge kvistingen så lenge du beveger det på jøkulen. Her kvistes det etter hvor det er trygge snøbruer og sikkert å gå.

Turbeskrivelse

Du kan velge hvilken vei du ønsker å gå turen, mot vest eller mot sør. Vi beskriver her turen mot sør.

Følg kvisten ut fra Finsehytta og over Finsevann. Kvisten går rett mot breen – og svinger seg oppover. Bakkene opp på selve breen er svært bratte. Fjellski med stålkanter er absolutt å anbefale og du vil ha god nytte av å feste skifeller under skiene. Når du nærmer deg toppen får du øye på Jøkulhytta, en tøff liten varmebu som Røde Kors har satt opp. Her kan du ta deg en velfortjent pause. Og du kan glede deg til turen over selveste Hardangerjøkulen.

Oppe på platået kan du skli av gårde og nyte et 360-graders skue over store deler av Sør-Norge. Etter at du har bikket toppen på 1869 moh kan du se ned mot den vakre Hardangerfjorden. På en dag med god sikt kan du kjenne på lykken over å få oppleve Norge på sitt aller vakreste.

Kvistaløypa vender etter hvert mot nord-vest og turen går bratt ned fra breen. Så fortsetter den med fine nedkjøringer ned til flatene og løypa går østover og tilbake over vannet til Finsehytta.

Se detaljert rutebeskrivelse

Tog til Finse fra Oslo eller Bergen. Finsehytta ligger 300 meter fra Finse stasjon (NB! Ski eller truger anbefales på vinterføre). Skal du kjøre bil østfra anbefaler vi at du parkerer på Geilo eller Ustaoset. Kommer du vestfra anbefaler vi parkering på Voss. Så tar du toget videre til Finse.