Elnanslottet bygdeborg i Sør-Beitstad, Steinkjer

Innerst i Elnandalen ved Beistadfjorden i Sør-Beitstad i Steinkjer kommune ligger kanskje Trøndelags best bevarte bygdeborg. Berget stuper loddrett ned på tre sider, slik at det bare går an å komme til toppen fra ei side, fra nordøst.

Det er skiltet tursti på ca 5.8 km tur/retur) og tar ca. 1,5 time å gå. Turen starter ved å gå Øystre Elnangård langs grusveien innover. Noen ganger er det sauer på beite her. Følg veien innover ca 2 km. Veien går nå over til å bli sti, og det er skiltet oppover til toppen.

På toppen møter du restene av bygdeborgen, nå sett som store røyser. Her finner du infoskilt om bygdeborgen. Utsikten gjør det verdt å ta turen - det er en flott utsikt sørover, nedover dalen og utover Beitstadfjorden.

Fra Steinkjer sentrum kjører du E6 nordover. Ta av mot Egge i Rundkjøringen rett etter Eggetunnellen, ta så til høyre mot Sør-Beitstad. Kjør 9 km til du har Elnangårdene på høyre hånd. Her tar du til høyre og kjører bak andre gård, Øyster Elnan. Her er det ikke opparbeidet parkering, men parker bak låven og pass på at du ikke står iv veien for gårdsdrifta.