EuroVelo12 - Nordsjøruta gjennom Sola

EuroVelo12 gjennom Sola er en strekning på 25 km fra Hafrsfjord bru og til kommunegrensen til Klepp ved Sele. Turen kommer altså fra Stavanger og fortsetter videre nedover Jæren.

Hele EuroVelo12, som også kalles for North Sea Cycling Route, er en merket rute på 7250 km gjennom 6 land.

Her i Norge er EuroVelo 12 en del av Nasjonal Sykkelrute 1 - Kystruta, som går helt fra Nordkapp og langs kysten til Svinesund, men EuroVelo12 begynner i Bergen.

I Sola følger ruten hovedveien et lite stykke før den svinger inn Myklebustvegen over til Tananger Ring. Følger ringveien litt før det igjen blir en liten avstikker opp Risnesbakken, videre inn Risnesvegen. På andre siden av Risnes barnehage ligger den gamle Loshytta, hvor det også står en statue av den gamle losen. Det er verd å stoppe og gå opp til hytta for å se på den flotte utsikten utover mot Rott.

Videre ned Oldermannbakken så er du i indre havn i Tananger. Her ligger Solas eneste fredete bygg, Monsenhuset, som ble påbegynt ca. 1730. På andre siden, mot sjøen står statuen som heter Jentene på Flatholmen, som er etter hendelsene rundt forliset til fyrvokteren og hans sønner i januar 1894 og redningsdåden de to søstrene Bertine og Ester utførte.

I havnen ligger også Hummeren hotel som kan være en fint plass for en liten stopp.

Turen fortsetter langs ringveien og tilbake til Tanangerveien, hvor den går videre på flotte sykkelveier frem til Sola skole. Ved skolen står en av Erlingskvilesteiner, og det er informasjonsskilt som forteller litt om sagnet om disse. Veien videre går opp til Sola Ruinkyrkje, videre nedover til Sola Strand Hotel og Solastranden.

Videre passeres Ølbergskogen, videre oppover til Gardshaug og helleristningene der før det er nedover til Ølberg . En liten tur ned til havnen anbefales, der er det mulig for en kopp kaffe i Ølbergkiosken.

Etter Ølberg kommer det flere flotte strender, Vigdel og Hellestø, før det er en liten stigning opp mot TS Museet og Tjelta sentrum. Derifra er det ned Dysjalandsvingene og videre på fine sykkelveier frem til kommungrensen til Klepp.