Rundt Sola, Grannes og Røyneberg

• Enkel sykkeltur

Med start fra rådhusplassen går turen i retning av Sømmevågen på sykkelveien. Der følges veien til høyre og videre mot Joa på Joavegen.

Videre opp Austrheimsvegen og til KIWI. Vi holder oss på venstre side av Nesbuveien, ikke kryss under i undergangen. Veien videre leder frem til Sørnesvågen, med Ormen Lange og vikingfigurene som er skåret ut av gamle trestammer. Det kan anbefales å sette igjen sykkelen der for en liten stund og legge turen ut til Ytraberget, stedet hvor det i følge Snorre var plassen hvor de som tapte Slaget i Hafrsfjord rømte over.

Tilbake på sykkelen så følger man den gamle Tjodvegen et stykke frem til du kommer til Grannessletta. Her anbefales det at du går av sykkelen og krysser vegen på gangfeltet. Ta rett til venstre på sykkelveien og følg denne denover Grannessletta.

Hold til høyre når du kommer til rundkjøringen og følg sykkelveien. Følg Gamle Grannesvei frem til Nesbuveien og følg så denne videre på sykkelstien. Kryss under i undergangen og du kommer inn på sykkelstamveien. Følg sykkestamveien frem til Solasplitten, hold til høyre og følg sykkelveien tilbake til Nesbuveien.

Ta til venstre opp Røynebergveien og følg den tilbake til Solasplitten som krysse på sykkelbrua. Hold til høyre på Moseidvegen gjennom to rundkjøringer og ned til Vår Arena Forus Sportssenter. Ta til høyre og følg Åsenveien helt til Skadbergveien. Forsettt på Skadbergveien helt opp og ned igjen til Forusbeen.

Følg hovedveien tilbake til Sola sentrum og startpunktet.