Steinkors og kvilesteiner

Som de andre sykkelturene i Sola starter og slutter også denne på rådhusplassen, men den kan startes der man ønsker. Turen er en rundtur og kan derfor sykles begge veier, noe som kan anbefales da turen vil oppleves forskjellig etter hvilken vei man velger.

Av høydepunkter underveis kan nevnes Sola ruinkyrkje med Erling og Astrid bautaene, landskapet på Kolnes, se også etter panserkuppel som ligger ved krysset Sør Kolnesvegen og Kolnesvegen. Det er foreslått en liten avstikker nedom Tjora gamle kirkegård hvor de store steinkorsene står, før det blir å følge Tanangervegen et stykke frem til Hagakrysset.

Ta inn Hagaveien og snart kommer Berget på høyre hånd. På toppen av dette ligger det en bygdeborg . Når du kommer ned til Hagavågen og følger traktorvegen er det mulig å ta en stopp og gå opp til venstre side av Stølsberget for å finne tre av Erlings kvilesteiner som står akkurat i kanten mellom markene og Stølsberget.

Snødevegen oppover er ganske bratt, men heldigvis ikke så lang, og utsikten fra rasteplassen ute på Snødetoppen er definitivt verd jobben med å komme seg opp.

Videre nedover og inn på Risavegen passeres ennå en kvilestein, denne står litt tilbaketrukket inne ved et steingjerde ikke så langt fra veien. Følg Risavegen til endes og ta traktorvegen ned til Nordre Hogstadvei. Forsett på Søndre Hogstadvei og der er det ennå to kvilesteiner som er verd en stopp.

Turen tilbake går vis Sola Prestegårdsvei og Sømmevågen før det er en liten ekstra sløyfe som tar deg tilbake til starten.

Underlaget på denne turen er en blanding av asfalt og grus.