Tur fra Sælen kirke til Vardenparken og Sælevatnet

Dette turforslaget i Bergen vest gir deg en variert tur på både grusvei og på gang- og sykkelvei langs Sælevatnet. Det anbefales å ta en utsiktspause nær vannet i sørlige område av Sælevatnet. Turen kan egne seg for sykkel, barnevogn eller rullestol.

Turforslaget starter ved Sælen kirke. Ta til høyre på grusveien og følg denne hele veien ned til Bjørgeveien. På veien går man forbi fotballbaner og parkourbaner i Vardenparken, og deretter gjennom skogen frem til en bålpanneplass. Dette er et flott område for å ta seg en pause i naturlige omgivelser. Her har man utsikt ned mot Gjeddevannet.

Videre ender man til slutt nede ved Marineveien og Bjørgeveien, rett ved enden av Gjeddevannet. Man krysser fortauet over Marineveien, og fortsetter rett frem på fortauet langs Bjørgeveien. Gangveien fortsetter under en bro og deretter gjennom en undergangstunnel, og man kommer så til en nyere gang- og sykkelvei langs Sælevatnet som er svært gå-, sykkel- og trillevennlig.

Her går man sørover, og etter ca. 600 meter anbefales det å ta en pause ved en liten avstikker ved vannkanten av Sælevannet. Deltar du i Ti på hjul 2024, er det her du sjekker inn i UT-appen og du har besøkt ett av ti turmål.

Turforslaget fortsetter ca. 400 meter til enden av vannet. Deretter returnerer man tilbake samme vei som man kom langs Sælevatnet, og fortsetter på gang- og sykkelveien i overkant av 2 kilometer. Man fortsetter altså rett frem i stedet for å ta til venstre under gangtunnelen man kom fra. Etter hvert kommer man til en gangtunnel som går under veien, og fortsetter opp en bakke. I forkant av bensinstasjonen "Shell Varden" tar man til venstre på gangvei for å komme inn i Vardeveien. Her skal man mot venstre igjen, og krysse veien for å komme over på fortauet. Etter hundre meter på fortauet tar man av veien til høyre og man er tilbake ved Sælen kirke.

Lenger nede på siden finner du detaljert informasjon om "Tilgjengelighet".

Følg "Vardeveien" til Sælen kirke. Her er det to store HC-parkeringer. Eventuelt ved Varden Amfi. Starter du derfra går du mellom de to fotballbanene og du vil komme til grusveien beskrevet i turforslaget.

Busstoppet "Varden skole" er like ved. Busstoppet "Fyllingsdalsveien" er et alternativ, som også turforslaget går forbi, slik at du for eksempel kan starte og slutte turen herfra i stedet for. Følg kartsporet til turforslaget.