Tur til Fantoft Stavkirke og Storetveitmarken

Oppdag Fantoft stavkirke i skogen, og besøk den store, flotte marken i et ellers nokså utbygd område. I Storetveitmarken er det satt opp minnesmerke etter bergenseren og motstandsmannen Fredrik Kayser.

Turen begynner fra Meny, og man følger Fantoftveien oppover (mot venstre) for å komme til Fantoft stavkirke. Følg veien til du kommer til toppen. Til høyre er det en parkeringsplass for kirken, gå forbi denne og inn gangveien. Etter et kort stykke følger du skiltet opp en grusvei som leder til Fantoft stavkirke.

Tilbake følger du samme vei, men når du kommer til hagesenteret på Fantoft går du videre nedover mot venstre og følger så gangveien litt opp igjen over trebroen. Kryss over denne broen og fortsett rett frem dersom man bruker rullestol. Ved avstikkeren til høyre er det nemlig en kant før man kommer over på turveien. Kryss over veien og gå litt mot Storetveit skole. Følg grusveien langs idrettsplassen med fotballbane og oppover. Langs denne grusveien dukker et monument opp på venstre side, "Fredrik Kayser minnesmerke". Deltar du i Ti på hjul 2024, er det her du sjekker inn i UT-appen og du har besøkt ett av ti turmål.

I øverste hjørne av Storetveitmarken tar man til høyre ned lunden med trær, og følger deretter grusveien til høyre nede på Storetveitmarken fram til man kommer tilbake til gangbroen og tar samme vei tilbake opp til Fantoft som der man kom.

Beskrivelse av tilgjengelighet
Tilgjengeligheten ble kartlagt våren 2024 av Bergen og Hordaland Turlag (Det ble brukt manuell og elektrisk rullestol),

Utforming av turveien:
Maks stigning på hele turen har blitt målt til 9 grader, og det var i forbindelse med løs grus - dermed mer krevende. Veien rundt Storetveitmarken har grus av varierende gruskvalitet, og noe tverrfall i ulike retninger, maks målt til 2 grader.

Veien opp til stavkirken har stigning som varierer fra 2-8 grader, og det er en del tverrfall, samt litt krevende kanter enkelte steder. På grunn av kantene opp og ned fortauskantene er det lettere å trille i veien her, men fortauskantene er mulig å forsere med både manuell og elektrisk rullestol.

Veistykket inn til kirken har grus av ulik kvalitet, til dels krevende, av typen man synker litt ned i med hjul, slik at det blir tyngre å trille her. Den ene bakken har kombinasjon løs grus og stigning på opp mot ni grader. Det er imidlertid bare et kort stykke inn til kirken. Grusveien inn dit går opp og ned, og stigning/tverrfall er varierende. I manuell rullestol anbefales det å ha med assistanse. Likevel vil spreke rullestolbrukere kunne klare dette strekket uten hjelp, det har blitt testet ut med hell i forbindelse med kartlegging av turen. I elektrisk stol avhenger det av type stol og egne muligheter. En permobil x850 eller liknende har ingen utfordringer på denne turen.

Grusveien gjennom Storetveitmarken er av varierende kvalitet. Det er en del av veien som er fylt inn med pukk, og det er tverrfall i ulike retninger. Under kartlegging ble det målt maks 2 grader tverrfall. Stigningen oppover bakkene varierer - målt til maks 8 grader, og stort sett var den mindre enn dette.

Hindringer:
Turen har ingen spesielle hindringer.

Ledelinjer/føringskant:
Det er gode ledelinjer/føringskanter på store deler av turen, men det er flere fotgjengerfelt og en del kryss hvor man ikke har dette å forholde seg til.

Skilting/merking og informasjon:
Turen er ikke skiltet i sin helhet. Det er skiltet til Fantoft stavkirke.

Hvileplasser:
Det er flere hvileplasser underveis på turen.

Belysning:
Dette er ikke kartlagt.

Toalett:

Ved bruk av rullestol: Mellom 45-60 min Det gjøres oppmerksom på at dette er et estimat, og at tiden vil variere avhengig av type stol og den enkeltes form. Sesong for bruk av rullestol er hele året så lenge det er bart.

Tilbakemelding eller innspill?
Har du gått denne turen og funnet forhold som du mener burde forbedres, ta kontakt med Bergen kommune som har ansvar for vedlikehold av veien. Er det mangler eller feil i denne turbeskrivelsen vil vi gjerne gjøre informasjonen bedre. Gi tilbakemelding til Bergen og Hordaland Turlag på bht@dnt.no så skal vi se på det.

Det er parkeringsplasser ved Meny Fantoft, inkludert 3 HC-parkeringer.

Turen er lett tilgjengelig med bybanen, som stopper rett ved turstart: Fantoft bybanestopp.