Tur fra Eidsvåg til Munkebotn

Denne turen byr på vakker utsikt over byen, samt flott natur med både skog og flere vann på veien. Hele turen går på asfalt, noe som gjør den velegnet som trilletur med rullestol, barnevogn eller sykkel. Veien er stengt for alminnelig biltrafikk, men har ellers mye trafikk av gående, joggende og syklende. En rast ved Langevatnet eller Munkebotsvatnet anbefales.

Første strekket opp til Langevatnet er en fin turvei som slynger seg opp i skogen og krysser elven. Når du kommer ut av skogen og opp til Langevatnet åpner landskapet seg litt, det er benk å hvile seg på og rester etter et gammelt ishus. Du kommer nå til et langt strekk med tilnærmet flat vei i fine omgivelser. Med en avstikker til venstre fra asfaltveien kan man følge grusvei ca. 70 meter ned til offentlig godkjent bålplass og en liten fiskebrygge. Det kan blant annet fiskes etter småørret. Det er også tillatt å bade i Langevatnet.

Videre på asfaltveien kommer man til et nytt flott tilrettelagt område ved nordsiden av Munkebotsvatnet. Her er det etablert flere HC-parkeringer slik at de med tillatelse kan parkere der. Ved demningen er det gressplen, samt gruset område på siden med bålplass og en gapahuk. Deltar du i Ti på hjul 2024, er det her du sjekker inn i UT-appen og du har besøkt ett av ti turmål.

For å fortsette ned til Sandviken går du videre på asfaltveien, som etter en kort stund vil slynge seg nedover fjellsiden. På vei nedover asfaltsvingene mot Sandviken kommer du etter et stykke til en grusvei som går opp til venstre. Dette kan du ta som en ekstra avstikker, og vil lede deg til "Sandviksbatteriet" med nydelig utsikt mot byen, fjorden og Askøy. Turveien fortsetter imidlertid videre nedover helt til gangveien ender ved et boligstrøk og utvider seg noe til bilvei. Her nede tar du til høyre på en asfaltvei, passerer en bom, og du vil da få øye på parkeringen til Sandviken sykehus.

Før veien rundt Eidsvågneset kom, var det dette som var hovedveien til byen fra nord. Også Den trondhjemske postvegen gikk over Munkebotn. Sporene etter den finner du i svingene ned mot Eidsvåg. Sånn sett er veien eit stykke samferdselhistorie. Stabbesteinene som du finner langs kanten i bratte parti, er typiske for den gamle måten å sikre veien på.

Ser mer detaljert informasjon om tilgjengelighet lenger ned på siden.
God tur!

Beskrivelse av tilgjengelighet:
Tilgjengeligheten ble kartlagt våren 2024 av Bergen og Hordaland Turlag (Det ble brukt manuell rullestol).

Utforming av turveien:
Eidsvåg-Langevatnet: Asfalten er utbedret flere steder de siste årene. Men det er stor variasjon på tverrfall og stigning, selv på samme stykke vei. Stigning varierer fra 4,5 til 9,9 grader. Tverrfall varierer fra 3,5 til 7,1 i innersving. Men det er mulig å kjøre yttersving der maks tverrfall er på 4,9 grader. Unntaket er der det går en grusvei ned til "Granlien". Der er mindre tverrfall i innersvingen. Vær obs på at det enkelte steder er bratt utfor på siden av veien.

Grusveien ned til bålplassen langs med Langevatnet er av god kvalitet, fast, men med noen ujevnheter i veien. Veien ned er under 10 grader bratt. Både bålplassen og bryggen er tilgjengelig med rullestol.

Ved Munkebotsvatnet er grusen litt løs. Den er testet med senterdrevet stol (permobil M5), og det gikk.

Siste bakken ned mot Sandviken sykehus passerer du en bom og her kan man velge to veier ned til parkeringen. Den til venstre er breiere men brattest (over 10 grader), mens veien rett frem har noe kanter (ca. 3 cm) men er mindre bratt.

Det mest krevende med rullestol er stigningen, og tilkomst til og fra busstopp. For elektriske rullestoler beregnet på utebruk er dette en grei tur. I manuell stol avhenger det av hvor lange og bratte stigninger du klarer.

Hindringer:
Bom nede ved Sandviken sykehus har fri passering over 90 cm.

Ledelinjer/føringskant:
I sommerhalvåret er det god kontrast mellom turveien og vegetasjon ved siden. Dette blir naturligvis mindre på høsten, og om vinteren kan det forekomme snø og/eller is på turveien. Man må være obs på at det flere steder er bratt utfor på siden av veien. Dette gjelder både fra Eidsvåg og opp mot Langavatnet, samt på svingene fra Sandviken sykehus og opp til Munkebotn. Det er flere avstikkere og kryss langs turen som gir brudd i ledelinjen.

Skilting/merking og informasjon:
Det er skiltet i turområdet, samt informasjonstavle.

Hvileplasser:
Det er ganske mange benker underveis på turen man kan hvile seg på. Avstanden mellom er ikke kartlagt.

Ved bruk av rullestol: Turen har blitt testet med manuell rullestol og permobil m5 (senterdrevet, begrenset utendørsbruk). Sistnevnte hadde ingen utfordringer. I manuell rullestol er turen mer krevende, men det hjelper godt at underlaget er asfalt. Sesong for bruk av rullestol er hele året så lenge det er bart.

Tilbakemelding eller innspill?
Har du gått denne turen og funnet forhold som du mener burde forbedres, ta kontakt med Bergen kommune som har ansvar for vedlikehold av veien. Er det mangler eller feil i denne turbeskrivelsen vil vi gjerne gjøre informasjonen bedre. Gi tilbakemelding til Bergen og Hordaland Turlag på bht@dnt.no så skal vi se på det.

Det er parkering langs siden av veien ved turstart, begrensede plasser. Har man HC-kort kan man kjøre helt opp til Munkebotsvannet. Der er det 4 HC-parkeringer. Dette er mulig både fra Eidsvåg og fra Munkebotn.

Bussstoppet i Eidsvåg heter "Eidsvåg E39". Følg Jordalsveien som går over i Eidsvågbakken. Du følger en stor sving med Eidsvåg gravplass på din høyre side, og mot slutten av svingen går turveien opp mot venstre. Det er skiltet ved turstart. Sjekk de siste bildene dersom du ønsker mer informasjon om tilgjengeligheten fra busstopp til turstart.