Bytur rundt Nygårdshøyden

Dette er en bytur, med alt en by som Bergen tilbyr: gatekunst, bilstøy, flere vann, brostein, park, fontene, kaféer, strand og lekeplasser.

Turen starter ved ADO arena. Følg Store Lungegårdsvannet som du vil ha på din venstre side og videre over en nyere gangbro. Langs vannet er det flere benker og kunst du kan ta en kikk på. Du fortsetter langs grusveien til du går gjennom en undergang. Etter at du har krysset veien er du inne i den flotte Nygårdsparken. Du får ganske raskt øye på en fontene, og deltar du i Ti på hjul 2024, er det her du sjekker inn i UT-appen og du har besøkt ett av ti turmål.

Videre går du ut av parken og du kommer til fotballbanen på Møhlenpris og Cornerteateret. Ønsker du en pause, kan du krysse veien og fortsette rett frem mot bystranden. Det er tre kafeer i området, to av dem med uteservering. Turforslaget geleider deg i midlertid videre i Thormøhlens Gate forbi Vitalitetssenteret og Møllaren kafé.

Du fortsetter langs Thormøhlens Gate, og tar av derfra når du følger en gangvei under Puddefjordsbroen i retning Nøstet. Du kommer etter hvert til Nøstet, og så dreier videre opp mot Den Nasjonale Scene, og deretter ned til Den blå steinen på Torgallmenningen. Videre fortsetter du forbi Musikkpaviljongen og rett frem mot Festplassen. Langs lille Lungegårdsvannet kan du kikke på folkelivet, nydelige kirsebærtre under blomstringen på våren, utsikt mot Ulriken og fuglelivet i og rundt vannet. Fortsett forbi eller gjennom Bystasjonen og du er ganske raskt tilbake til ADO arena.

Beskrivelse av tilgjengelighet:
Tilgjengeligheten ble kartlagt våren 2024 av Bergen og Hordaland Turlag (Det ble brukt manuell rullestol og permobil M5 - midtdrevet stol for begrenset utebruk).

Utforming av turveien: Denne turen går på grusvei og på asfalt. Veiene har stort sett god standard. Man krysser mange veier over fortau, og man må belage seg på noe tverrfall enkelte steder, ujevnheter, og vannrenner. Litt brostein er det også. Turen har stort sett grei stigning/helning, maks 7 grader på det meste, og 2 graders tverrfall.

Enkelte av de andre grusveiene i Nygårdsparken har partier som er svært bratte, mens denne ruten er forholdsvis flat.

Turen rundt Lille Lungegårdsvannet er forholdsvis flat, og det er flere benker rundt vannet hvor det er mulig å sette seg ned.

Tips dersom man triller: Det anbefales å trille på venstre side i Thormøhlens gate- samme side som Møhlenpris skole. Da slipper man å krysse veien når man skal følge gangveien under Puddefjordsbroen til Møhlenprisbakken og videre til O. J Brochs gate. Videre følger du fortauet langs O. J. Brochs gate, krysser over til fortauet på venstre side av veien, og fortsetter til høyre til du er fremme ved Torborg Nedreaas gate. Da krysser du veien til den andre siden.

Obs. Om vinteren er det sannsynlighet for snø og/eller is, noe som kan endre tilgjengeligheten drastisk.

Hindringer:
Gangbroen langs Store Lungegårdsvannet har stigning på 6 grader på vei opp, og 2 grader på vei ned igjen.

Ved Florida går man gjennom en undergang (3 grader stigning), opp en bakke (7 grader stigning) før man kommer inn gjennom porten til Nygårdsparken.

Strekket fra Møhlenpris til Nøstet er trafikkbelastet, og er ikke det beste dersom man har barn på slep, eller om man ikke liker eller tåler støy så godt.

Ledelinje/føringskant:
Dette er en tur med mange brudd i ledelinjer og føringskanter, med fotgjengerfelt, smale fortau, delt turvei med syklister m.m.

Skilting/merking og informasjon:
Turen er ikke skiltet.

Hvileplasser:
Det er benker langs Store Lungegårdsvannet, i Nygårdsparken, i parken ved Den Nationale Scene, ved Musikkpaviljongen og Lille Lungegårdsvannet.

Toalett:
Ved Møllaren kafé er det HC-toalett, og en av flere steder på veien hvor man kommer seg lett inn med rullestol hvis man vil kombinere turen med kafébesøk. Det er også toaletter i forbindelse med kjøpesenter flere steder.

Tilbakemelding eller innspill?
Har du gått denne turen og funnet forhold som du mener burde forbedres, ta kontakt med Bergen kommune som har ansvar for vedlikehold av veien. Er det mangler eller feil i denne turbeskrivelsen vil vi gjerne gjøre informasjonen bedre. Gi tilbakemelding til Bergen og Hordaland Turlag på bht@dnt.no så skal vi se på det.

Parkering i ByGarasjen ved Bergen Storsenter.

Det er HC-parkering ved AdO-arena, ved Møhlenpris idrettsplass og Møhlenpris skole.

Bybane eller buss til Bergen busstasjon. Derfra er det kort vei til ADO arena.