Sør og Øst i Sola

• Enkel sykkeltur

Som de fleste av turene i Sola har også denne startpunkt i sentrum, fra rådhusplassen.

Rundt Åsen og til Forus og videre langs golfbanen og Forusbeen. Da er vi langs grensen mellom Sola og Sandnes. Veiene følger ikke alltid kommunegrensene, og innimellom veksler vi mellom å være i Sola og Sandnes.

For å komme over til Sandnesveien tar vi brua over Forusbeen og inn på Bærheimveien. Når Bærheimsveien møter Sandnesveien må veien krysses for å komme inn på sykkelveien som følger langs Fv 509 (Sandnesveien).

Vær forsiktig når fylkesveien må krysses for å komme inn på Rudleholsvegen, det er en del trafikk.

Rudleholsvegen har asfaltdekke på en del, før det blir et grusparti frem til Tjeltavegen. Rett før Tjeltavegen møter Gimravegen er det påkjørsel til sykkelvei, som går helt frem til Tjelta.

Fra Tjelta følger ruten Fv 510 (Kleppvegen) tilbake til startpunktet. Vær forsiktig når du bruker undergangen ved Stangelandsenteret, det er et veldig uoversiktlig sted.