Vikingløypa

Vikingløypa er et initiativ fra Sola Historielag og går forbi mange av sporene fra vikingtiden som finnes i kommunen. Løypa kan gås begge veier, og er merket slik at dette er enkelt.

I denne beskrivelsen starter turen fra parkeringsplassen ved Sola ruinkyrkje, men siden det er en rundtur kan du starte hvorsomhelst ved ruta og få samme turopplevelse.

Fra enden av parkeringsplassen, ta til venstre ned Erlingveien. I bunnen av bakken kommer du til Sola skole, hvor det er et infoskilt om Erlings kvilesteiner, og hvor du også ser den ene av disse. Ved Sola skole er det også mulig å kutte betydelig ned på turen om den opprinnelige turen er for lang, ved å ta inn til høyre og gjennom undergangen under Transportkorridor Vest og inn på Sola Prestegårdsvei ved Sømme barnehage. Da kuttes turen ned til om lag 4,7 km.

Men vi fortsetter videre ved å følge hovedveien, som nå skifter navn til Kolnesvegen. Vi følger denne et god stykke fremover, til vi tar inn til høyre ved Kolnesvegen 131-133. Gå forbi bygningen og følg traktorvegen litt før det igjen blir asfalt opp til Tjoravegen. Når vi kommer opp på vegen tar vi en liten avstikker ned til høyre og inn på Tjora gamle kirkegård for å se nærmere på de gamle vikingkorsene som står der.

Gå tilbake til der hvor du kom opp på Tjoravegen og følg Tjoravegen videre litt før du tar til høyre og gjennom undergangen under Tanangervegen (Transportkorridor Vest). Gå rett frem før du tar ned Søndre Hogstadveg. Litt ned i vegen kommer du til infoskiltet om kvilesteinene på Hogstad. Lengre nede tar vi opp til venstre på gang og sykkelstien langs Tanangerveien og går på denne frem til rundkjøringen. Der tar vi til venstre og inn på Sola Prestegårdsvei.

Følg denne til du er på oppsiden av den gamle befalsmessa på Sola sjø, ta ned til venstre og følg veien ned til Hafrsfjorden. Nede ved fjorden ser du minnebauten reist ved 1150 års markeringen for Slaget i Hafrsfjord rett ut og til venstre. Her er det fin utsikt utover Hafrsfjorden.

Ta til høyre innover museumsområdet, og legg gjerne turen innom de fine utstillingene til Jærmuseet og Flyhistorisk museum. I enden av Sømmevågen følger du bakken opp til høyre, tar til venstre over brua og følger veien forbi Quality Airport Hotel før du dreier opp til høyre i Nordsjøvegen.

Følg denne videre oppover, du vil få gamle Sola kapell og kikegården på vestre side, og du har snart tatt hele turen. Ikke ta rett inn til parkeringsplassen, men ta med den lille svingen nedom Erling- og Astridbautaene, og ikke minst ta turen innom Sola ruinkyrkje!

For mer info om Sola i vikingtiden så anbefales et besøk på hjemmesiden til Sola Historielag

God tur!

Buss 41 og 42 stopper ved Quality Airport Hotel som ligger rett ved løypa.