Fottur til Dyna 1212 moh fra Skålsrudstølen

Fra toppen av Dyna kan du nyte en imponerende utsikt over Hallingdal og omkringliggende fjellområder. Dette er en av de høyeste toppene i området og gir deg en fantastisk panoramautsikt mot blant annet Hallingskarvet, Reineskarvet, Hemsedalsfjella og Hardangerjøkulen.

På toppen av Dyna står en sikteskive med navn og retning på mer enn 100 fjelltopper man kan se fra toppen (blant annet Rondeslottet, hele 16 mil unna).

Startsted: Skålsrudstølen, Nes Nordmark

Merking: Det går flere stier mot toppen både fra Nesbyen og Ål. Vi anbefaler her en rundtur fra Skålsrudstølen i Nesbyen. Følg skilt og blå/gule malingsmerker. Dette er en populær rundtur på stort sett god sti i bjørkeskog og snaufjell. Stien krysser flere myrpartier, så gode sko er en fordel.

Turbeskrivelse: Parker langs vegen (her er det god plass) før bommen i enden av Skålsrudstølvegen. "Bergstien" mot Dyna starter på høyre side av vegen like etter bommen og er merket med gule og blå merker hele vegen til toppen. Stien bukter seg gjennom terrenget. Stien går på høyden sør for vannet Ausa, passerer sør og vest for Butten. Videre opp på Vesledyna og Dyna (1.212 moh), hvor du får en eventyrlig utsikt. Tilbaketuren ned mot Steinstølen, forbi Brisketjønn, sørenden av Svartevatn, over Holmevassnatten og ned gjennom bjerkeskogen mot Skårsrudstølen. Det er mange gode fiskevann på turen, men husk fiskekort.

Anbefalte rasteplasser: Ved Butten, Gamle Fjellset, Dyna, Svartevann og Holmevassnatten.

Se flere anbefalte rundturer fra Nes Nordmark Friluftslag her . God tur!

Fra Nesbyen kjør mot vest opp Rukkedalen mot Tunhovd, ta av bomveg mot Myking i Krysset ved Rukke etter ca 14 km. Følg vegen ca 3. km og ta av til høyre mot Skålsrudstølen, ca 5,5 km. Parkere og starte ved låst bom nær enden av Skålsrudstølen.